Dag 40. Melida naar Santiago de Compostela

11 mei 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Weerbericht: bewolkt en fris

Vandaag de laatste dag. Getwijfeld welke route ik zou nemen, de snelle korte over de N547 of de route zoals die is beschreven in het routeboekje. Gekozen voor de route uit het boekje om de Camino echt te voltooien en niet op het eind af te raffelen.

Net als gisteren zou het weer een dag zijn met veel pittige klimmetjes door het heuvelachtige landschap. In het eerste plaatsje maar gelijk een stempel gehaald in de kerk, er zou de rest van de dag niet veel kansen zich meer voordoen. Hierna door het  bos met veel eucalyptus? bomen afgewisseld met landerijen waar veel gemest werd. In de bossen veel geluiden van diverse vogels, koekoek, specht, Vlaamse gaai en een drietal reeen en een vosje gespot. Tegen de middag begon het te miezeren en met al die klimmetjes was het humeur gelijk aan de buitentemperatuur. Toen uiteindelijk Santiago in beeld kwam had ik niet het gevoel van opluchting en tevredenheid dat het eind in zicht kwam. Santiago in rijden ging soepel, waarna de klim volgde naar de kathedraal. Om half drie, na 6 uur fietsen, stond ik op het plein voor de kathedraal als enige fietser tussen vele Camino-wandelaars en pelgrims.

Na 40 dagen fietsen moet het besef nog komen van het avontuur. Ik ben trots op mijn fiets, die zonder enig mankement ruim 2700km probleemloos elke dag zijn werk heeft gedaan. Ik ben trots op mijn drie meiden van wie ik dit avontuur mocht maken. Ik ben trots op mijn familie, vrienden en collega’s voor hun enthousiaste reacties en aanmoedigingen op mijn blog.

Ik ben ook trots op mijzelf, na de eerste week had ik grote twijfels of ik het wel zou halen en zo zijn er later nog wel een paar dagen meer geweest. Blij dat het erop zit en naar huis ga.

Annemarie Verhallen heeft een verslag geschreven van haar fietstocht. Ook geeft ze haar conclusie waarom de fietstocht naar Santiago zo populair is. Ze schrijft dat de hedendaagse mens elke dag tal van beslissingen moet nemen, soms met heel vervelende gevolgen. Ze vervolgt met:

“De moderne mens wordt er gestoord van. Nee, dan een pelgrimage. Wekenlang hoef je niets te beslissen van enige consequentie. Het doel is duidelijk en ver weg, zodat je ruim de tijd hebt om tot rust te komen. En ook mooi: iedereen vindt het leuk en knap wat je doet, zowel ter plekke als in Nederland. Al besef je zelf donders goed dat een bedevaart een egoïstische bezigheid is, het stimuleert toch.”

Mooi verwoord wat de camino fietsen je geeft: ultieme vrijheid, een zee van tijd om van alles te overpeinzen, tot rust komen en genieten van de prachtige omgeving.

1. Jac van IJll:
    12 mei 2018
    Beste Jaap, een topprestatie. Van harte gefeliciteerd met het bereiken van dit doel. Tijd om even lekker uit te rusten. Geniet ervan en we spreken elkaar spoedig.
    Hartelijke groet, Jac.
  2. Frans:
    12 mei 2018
    Een en al bewondering. Je hebt het geweldig gedaan, Jaap!
  3. Anneke:
    12 mei 2018
    Gelukgewenst met deze formidabele prestatie!!!
    Een goede reis naar huis gewenst, vanuit Belfast;
    Ik hoor graag tzt je verhalen.
  4. Lenie van Boxsel:
    12 mei 2018
    Terecht dat je trots bent!!! Chapeau Jaap! Één dag rust en dan terug naar je 3 meiden en de gezelligheid van thuis en vrienden.
  5. Ron:
    12 mei 2018
    Jaap proficiat, een geweldige prestatie om trots op te zijn. Hier hebben we nog steeds mooie temperaturen. Dat alleen al zal je humeur positief beïnvloeden.
    Rust en geniet nog even lekker in SdC, ik zal vast een flight boeken voor volgende week. Kunnen we gelijk bijpraten. 😎😎
  6. Jaap sr en Anneke.:
    12 mei 2018
    Goed Jaap dat je ook de laatste dag nog de juiste beslissing hebt genomen door de originele fietsroute volgens het boekje te volgen.Je kan nu terugzien op een geweldige prestatie en weet dat ik mij een trotse vader voel.
  7. P. Schreurs:
    12 mei 2018
    Jaap wij zijn allemaal rete trots op je !! Neem 'n paar heerlijke biertjes op deze meer dan top prestatie
  8. Babs:
    Top Japie! Tot gauw😊
  9. Lisette van Egmond:
    12 mei 2018
    Zoals je vader al zei Jaap, knap dat je kiest voor de originele route, dat getuigd van doorzettingsvermogen.
    Het heeft je daardoor op het laatste stuk ook nog mooie momenten van moeder natuur meegegeven.
    Dat je trots bent op je fiets kan ik me voorstellen..... goed gereedschap is het halve werk, maar dat kan alleen maar iets opleveren als het goed en overtuigend wordt toegepast.
    Dat is waar jij trots op mag zijn Jaap!!!
    Het is mooi geweest, een prachtige levenservaring rijker mede doordat dit je gegund is door jouw drie dames.
    Nu weer lekker naar huis en lekker nagenieten van dit fantastische avontuur.
    Gefeliciteerd Jaap, je hebt het toch maar mooi gepresteerd.
    Groetjes
  10. Marie-José:
    12 mei 2018
    Geweldige prestatie Jaap. Best wel ontroerend ook. Jezelf zo tegenkomen......Heel heel hartelijk gefeliciteerd! Dit is een ervaring voor het leven! Liefs uit Odijk😍
  11. Henk van As:
    13 mei 2018
    Vol bewondering voor deze ongelooflijke knappe prestatie van je Jaap.👏👏👏👍👍👍 je mag terecht heel trots op jezelf zijn. Bedankt voor je mooie verhalen en tot ziens in Teteringen
  12. Carola:
    13 mei 2018
    You did it! Top gedaan Jaap. Om trots op te zijn. Geniet van deze super mooie ervaring en maandag weer lekker naar huis. Home sweet home!
  13. Thieu:
    13 mei 2018
    terecht trots op jezelf en je drie meiden!!!!
    een mooie prestatie, ook van je schrijfkunst
    tijdens het lezen fietste ik in gedachte mee
    top top top.
  14. Paul & Mieke:
    13 mei 2018
    Doelen stellen in je leven, dat heb jij laten zien! Hiervoor is discipline en doorzettingsvermogen voor nodig en dat heb jij getoond! With compliments ! E.e.a. Mede mogelijk gemaakt natuurlijk door jouw drie meiden, ja dat zijn ook kanjers.
    Verder willen wij je nogmaals bedanken voor de mooie reisverhalen en dat je ons mee hebt genomen op je tocht/reis naar SCS. We hebben ontzettend genoten en voor mij (M) onvergetelijk. Een comfortabele vlucht terug en welkom thuis in Teteringen.
  15. Ingrid van den Ouweland:
    13 mei 2018
    Geweldig; het doel bereikt! Een geweldige prestatie en jouw verslagjes zijn steeds leuk om te lezen. Wellicht je roeping gemist bij de krant?
    Een goede reis terug gewenst!
  16. Meriam en Patrick:
    13 mei 2018
    Gefeliciteerd Jaap. Wat een prestatie. Wij vinden dat het ook echt super snel is gegaan. Wow. Daar kun je zeker trots op zijn. Geniet lekker daar even van de rust en een hele fijne reis terug gewenst, want het Brabantse land wacht weer op jou :-) XXX
  17. Mark:
    14 mei 2018
    Beste Jaap,
    Top prestatie geleverd hierop kun je leven lang met grote trots op terugkijken.
    Ik kan me de mindere momenten tijdens deze lange tocht op goed voorstellen.
    40 dagen bikkelen is niets niks. ik heb genoten met je schrijftalent, dank hiervoor.
    Wens je een goede terugreis en verneem in de komende weken graag je ervaringen.
  18. Nicole:
    14 mei 2018
    Hi Jaap, drie dikke zoenen! Een topprestatie en een bijzondere ervaring rijker! En nu weer lekker naar huis vol gezelligheid en jouw meiden!!