Dag 20. Donzenac naar Rocamadour

21 april 2018 - Rocamadour, Frankrijk

Weerbericht: bijzonder zonnig met kans op een onweersbui

Vanochtend een heerlijk ontbijt gekregen van de pensionhoudster. Ze had echt haar best gedaan met vers geperst sinaasappelsap en fruit voor door de yoghurt. Ze deed mij een beetje denken aan Helga uit Allo Allo. Goed gemutst vertrokken uit Donzenac.

Vrij vroeg bereik ik Brive-la-Gaillarde. Een grote plaats met oude kern. Het is rond de klok van 9 en de winkels zijn al open en de terassen zijn vol bezet op dit tijdstip. Foto gemaakt van de binnenkant van de kerk en weer verder, op zoek naar een supermarche voor water, brood en fruit.

De fietsroute verlaat Brive over aardige kleine wegen met vele forse klimmen. In het middeleeuws plaatsje Turenne even een stop. Het plaatsje ligt bovenop een top met een kerkje dat is afgebouwd in opdracht van Elisabeth van Nassau, dochter van Willem van Oranje.

Al enkele dagen kom ik langs plaatsjes die beginnen met Hopital- , of l’Hospitalet. Dit zijn vaak wat hogergelegen dorpjes wat heel vroeger verzorgingsplaatsen waren voor pelgrims.

Het landschap verandert ook. Na het klimwerk zijn er prachtige vergezichten. Ik kom door het plaatsje Martel, met 1 L, dus geen cognac hier. Hierna een prachtige lange afdaling naar het dal van de Dordogne. Het is indrukwekkend de omgeving, doet me ook denken aan de Provence, maar dat komt misschien ook door het prachtige weer.

Als je daalt, moet je op een zeker moment weer gaan stijgen. Om Rocamadour te bereiken wacht er nog een paar stevige klimmen voor mij. Uiteindelijk boven bij l’Hospitalet is het zicht op Rocamadour en het dal geweldig. Overnachten doe ik bij de zusters in het Chateau. In het klooster zijn slaapplaatsen voor Pelgrims, maar de meeste komen waarschijnlijk vanavond met de bus. Nu maar hopen dat de zusters niet al te vals zingen morgenochtend om een uur of 6.

1. Jaap sr en Anneke.:
    21 april 2018
    Leuk verhaal en wel zeer sfeervolle foto's Jaap.
    Ik dacht eerst waar begin je aan maar ik moet zeggen dat ik er ook zin in begin te krijgen.
  2. Anneke:
    22 april 2018
    Zo leuk om te lezen, Jaap! Sliep je goed bij de zusters?
    Ik wens je ook vandaag weer een goede fietsdag met aardige ervaringen.
  3. Ron:
    22 april 2018
    Mooie plaatjes, het worden er steeds meer. Teken dat je er zelf ook meer van geniet , lijkt me. Hoe gaat het verder met het oude lijf? Protesteert het nog niet tegen dit fysieke geweld? Ook geen zadelpijn hoop ik? Je bent nu 3 weken onderweg, en ik heb nog geen rustdag geconstateerd. Je hebt t gas erop Jaap. Petje af hoor, ik hoop dat de zusters je met rust hebben gelaten, of was je voor t zingen alweer vertrokken 😎😎😎?
  4. Gerbrand de Rooij:
    22 april 2018
    Schitterende foto's. Wat een mooi landschap en oude stadjes. Ik hoop, dat je er van geniet. Wij genieten van jouw verhalen en de plaatjes!
    Gerbrand.
  5. Eline:
    28 april 2018
    Ik kom er net pas achter dat achter de 4 foto's veel meer foto's zitten. Wat zijn je foto's mooi.