Dag 21. Rocamadour naar Cahors

22 april 2018 - Cahors, Frankrijk

weerbericht: klammig

Vandaag was de eerste 25 km naar Montfaucon voornamelijk klimmen en wat dalen. Na Montfaucon volgde een langzaam dalende weg van 20km naar het dal van de Lot en het plaatsje Vers. Je fiets door een stille groene omgeving met klaterende stroompjes en langs de weg stenen muurtjes. Het is de omgeving waar enkele bekende grotten zijn te bezoeken, die van Cele en Grotte du Peche-Merle. Hiervoor moet ik nog wat meer klimwerk verrichten en dat is iets teveel gevraagd voor vandaag.

Bij Vers is een grote rommelmarkt (brocanterie) wat enig leven in de brouwerij brengt. Dit even aangegluurd met een blikje koele orangina en wat fruit.

Het is nog een kleine 15km te gaan naar Cahors, met natuurlijk enig klimwerk voordat je de stad mag indalen. Cahors ligt ingekneld tussen de rivier le Lot en om in het oude centrum te komen dien je een brug over te steken. Aan het einde van deze brug door een vriendelijke dame staande gehouden, die mij herkende als pelerin door de st.jacobs-schelp aan mijn stuurtas. Ik werd in een soort kantoortje gedirigeerd waar haar collega direct vers koel water in een glas voor mij deed. Na een stevige slok  werd mij gevraagd naar mijn credential en waar ik dacht de nacht door te brengen. De zusters bij Rocamadour was mij goed bevallen, dus graag iets soortgelijks. Dit werd mij ontraden omdat de zusters hier geen voorzieningen hadden om de fiets veilig op te bergen. Daarop ging er in rap Frans een overleg tussen beide dames, ik kreeg nog een vers glas koelwater en ze gingen bellen. Na wat oohh’s en aahh’s dat ik helemaal uit Holland ben komen fietsen en door gaat naar SdC werd mij een stadsplattegrond onder de neus geduwd met een hoop adviezen hoe ik het beste bij het kruisje op de stadsplattegrond kan komen. Zodoende ben ik beland in de lokale jeugdherberg voor pelgrimstarief en mijn fiets staat stevig achter slot en grendel in de kelder. Ik ga ze steeds meer waarderen die Fransen!

1. Lisette van Egmond:
    22 april 2018
    Hoi Jaap,
    Wat aandoenlijk.
    Fantastisch hoe de bevolking op je reageert.... dat zal je goed doen.
    De omgeving ziet er wederom wonderschoon uit, je zal wel enorm genieten als je van tijd tot tijd eventjes aan het uitblazen bent.
    Groetjes
  2. Marie-José:
    23 april 2018
    Mooi die bijzondere ontmoetingen. Fijn dat je de Fransen gaat waarderen.....erg leuk om je verhalen te lezen. Veel succes en plezier. Wij hebben bijna vakantie en gaan dan ook naar la douce France! Salut!
  3. Rikke:
    23 april 2018
    Heerlijk geniet ik elke dag van jouw roman.
    Zo de middeleeuwen en dan die geweldige fotos erbij!!!
    Dank je wel Jaap.
    Soms keihard lachen.
    Gr Rikke
  4. Eline:
    28 april 2018
    Wat een prachtige foto's weer.