Dag 6 Sedan naar Dun sur Meuse

8 april 2018 - Vézelay, Frankrijk

weerbericht: droog en zonnig, matige wind uit Zuid Zuid Oost

Vanmorgen om 8:30 vertrokken via het fietspad langs de Maas. Vlak na Sedan gaat de Maasroute omhoog via D-wegen en zie je onder of in de verte de Maas stromen. Het water heeft hier nog een flinke stroming en staat aardig hoog. Het landschap is glooiend met soms een aardige helling. Goede oefening voor wat komende week gaat komen.

Als ik ergens langs de kant van een stromend watertje in een gehucht wat zit uit te blazen stopt een eindje verderop een gigantische vrachtwagen uit Nederland. Verbaasd klim ik weer op de fiets om de volgende helling te nemen. Onder mij zie ik op een oude spoorlijn een tractor rijden en wat zit er achter mij? Juist, die vrachtwagen en ik kan geen kant uit. Uiteindelijk mijn fiets de kant opgetrokken zodat hij mij kon passeren. Kwam hem enige tijd weer tegen toen ze bezig waren om stro in te laden.

Al hijgend en en steunend fiets je door een mooi landschap, wel moet je proberen zoveel mogelijk je mond te houden anders zit er regelmatig een beest tussen je voortanden. Soms fiets je langs een monument ter herinnering aan de 1e Wereldoorlog. Er is hier in de omgeving flink gevochten, met name een stuk verderop bij Verdun.

Rond de klok van tweeen bereikte ik Dun sur Meuse, mijn eindpunt van de dag.

Ik heb nu ruim 400 km gefietst (volgens de navigatie 428) en ga vanaf hier de route volgen zoals beschreven in boekje1 Langs Oude Wegen.

Vandaag nog lekker genieten van de zon en overdenken hoe ik volgende week mijn overnachtingen ga doen.

1. Henk van As:
    8 april 2018
    Leuk je verhalen te lezen jaap. Ik vind het bijzonder knap van je om in je eentje zo’n fietstocht te maken 👍👏Ben een beetje jaloers 😉 groetjes Marja en Henk
  2. Carola:
    8 april 2018
    Top Jaap! Heerlijk om je verhalen te lezen. Wellicht een nieuwe carrière?
  3. Gerbrand de Rooij:
    8 april 2018
    Knap zoals je het tempo erin houdt, ondanks alle tegenwind en obstakels. Ik hoop voor je, dat je een beetje redelijk maaltijden krijgt op je dagelijkse eindstations, anders kennen we je niet meer terug in juni.
  4. Babs:
    8 april 2018
    Jaap, had toch die vrachtwagenchauffeur even geholpen met zijn hooi en effe een stukkie bergop gesmokkeld. Maar ja, ......
  5. Lianne:
    8 april 2018
    helmpje en bril op Jaapie?
  6. Ron:
    8 april 2018
    Mooi Jaap, een mijlpaal lijkt me. 400 Km met de auto is al een aardig ritje, laat staan op de fiets met bepakking!
    Voortaan graag een selfie met vliegen tussen je tanden; als teken van het echte bikkelen. (Met bril en helm mag van mij, voor het extra effect).
    Heb je je al tegoed gedaan aan de noveau cuisine? Of is het nog behelpen in het deel van Frankrijk waar je nu bent.
    Bouw je nog een rustdag in, of ga je de komende dagen stug door?
  7. Nicole:
    8 april 2018
    op naar de Champagne Jaap!! Joepi!!