Dag 16. Le Châtelet-en -Berry naar Crozant

17 april 2018 - Crozant, Frankrijk

weerbericht zonnig met zwakke wind.

De route van vandaag is door het heuvellandschap en eeuwenoude plaatsen met nog oudere kerkjes.

Op naar La Chatre. Daar schijnt het zonnetje al lekker op het oude marktplein waar zelfs de Fransen genieten van de koffie. Goed voorbeeld doet volgen, dus ik ook daar even van genoten. Daarna stempeltje scoren bij de lokale VVV en weer op weg. De klimmetjes worden steeds meer echte klimmers. Vlak na La Chatre kom ik al puffend en hijgend boven bij het plaatsje Sarzay. Hier staat een burcht met nu nog maar 4 ronde torens. In de middeleeuwen had deze burcht 38 torens en 3 ophaalbruggen. Helaas is door verval in de loop der eeuwen hier weinig van overgebleven. Begin jaren tachtig van de vorige eeuw heeft een elektricien uit Parijs het bouwval gekocht en is sinds die tijd bezig met de restauratie. Na al die jaren ziet de man er zelf uit of hij toe is aan een restauratie en wat ik zie van de burcht overtuigd ook niet erg ondanks de goede bedoelingen. Terwijl komt er een tandem aan met een echtpaar die vrolijk tegen mij roept, hè ook een Hollander? Had ik nu maar gisteravond wat woorden gewisseld met de Braziliaanse pelgrim. Zij waren vertrokken uit Sevilla naar SdC en nu in omgekeerde volgorde de route terug zoals ik hem volg. Ze lagen ruim voor op hun schema en hadden vaak wind in de rug!. Nog even snuffelen aan mekaars fietsen en buen camino!

De rest van de dag bestaat uit fietsen en soms afstappen om de benen te strekken, wat te drinken en eten, en het zoveelste kerkje te bezoeken waar het lekker koel is.

Om in Crozant er komen had ik eerst een mooie lange afdaling en daarna een stevige klim van 8%. Crozant ligt boven een kloof en heeft een stuwmeer waar in de zomer wat te doen is. Het is een plaatsje wat al rond het jaar 1000 genoemd is als oversteekplaats voor pelgrims. Er staan ook restanten van een burcht  die de toegang bewaakte maar het is nu een troosteloze aanblik met een restaurant-hotel in verval.

Slapen in de gemeentelijke herberg, ook in verval. Bij de lokale brasserie wel een heel aardige dame die haar man de keuken in dirigeerde om voor mij een pelgrimsmaaltijd klaar te maken, entrecote met veel sla en nog meer friet!

1. Jaap sr en Anneke.:
    18 april 2018
    Weer een mooi verhaal Jaap.
    Ga zo door!
  2. Gerbrand de Rooij:
    18 april 2018
    Je schrijft echt leuke verhalen. We volgen je dagelijks. Je hebt wel kilometers gemaakt de laatste twee dagen!! Dan zal zo'n pelgrimsmaaltijd zeker smaken. Succes gewenst door Miep en mij.
  3. Ron:
    18 april 2018
    Leuk verhaal weer Jaap en mooie plaatjes. Weet ik ook weer wat een draaisluis is.
    Volgende keer met Lianne op de tandem en de route met wind mee begrijp ik?
    Enjoy, en stug doorgaan zo! Wij genieten ervan in onze leunstoel. 😀😀
  4. Lisette van Egmond:
    18 april 2018
    Fijn dat we weer wat van je horen Jaap.
    Wat een hilariteit met die e-bikers hahahaha.
    Ik kan me voorstellen dat je geniet van de mooie omgeving.
    Groetjes
  5. Paul & Mieke:
    Dag Jaap,
    Vanuit Crozant, Frankrijk zag ik een bordje ik citeer: "Saint Jacques de Compostella á 1613 km". Heb je dat ook gezien? Dit stimuleert toch om door te gaan en je bent al een eind op weg. Hopelijk morgen goede koffie en een heerlijke maaltijd voor de energie.
    Bon Voyage
    P & M
  6. Susanne en dick nederlof:
    19 april 2018
    hallo jaap,
    wat een doorbijter ben je en je wordt al aardig een klimgeit 8% dat is niet niks

groetjes,

susanne en dick