Dag 32. Logrono naar Santo Domingo de la Calzada

3 mei 2018 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Weerbericht : erg fris met bewolking

Na een onrustige nacht door een luid snurkende Spanjaard vanochtend de grote stad Logrono uitgefietst. Dit ging heel soepel omdat ik het spoor van de lopende pelgrims diende te volgen en daar is deze stad helemaal op ingericht. In het begin had ik nog een groepje Aziaten op een soort elektrische vouwfiets achter mij aan maar bij de tweede rotonde konden ze mij niet meer volgen. Daarna volgde ik een tijdlang dezelfde weg als de lopers. Je moet dan een hoop laveren tussen diegene die nog bezig zijn om wakker te worden en andere die het heel gezellig met elkaar hebben en daarvoor de volle breedte van het pad gebruiken. Het was een keurig langzaam stijgend pad in een parkachtige omgeving met als besluit een heftig klimmetje. Dat viel niet mee tussen de lopers en ik begrijp de lopers wel die zich een beetje ergeren aan de mountainbikers die overal tussendoor crossen. Al met al ben je dan en uur bezig om 8km ver te komen.

Daarna bleef het geleidelijk stijgen door een open landschap met voornamelijk wijnbouw. De wind uit het westen met een beetje miezerregen had hier vrij spel en dan is het hard trappen in een klein verzet om vooruit te komen. In het plaatsje Navarette aan de route een kop koffie gedronken. Was toen al redelijk verkleumd waardoor ik niet het plaatsje ben ingegaan. Moet erg aardig zijn, schijnt een oudere Jacobstraditie te hebben dan Logrono, met een herberg in een historisch gebouw.

Met zulk petweer heb ik weinig oog voor de omgeving en zijn dorpjes. De weg slingert verder omhoog langs wijnranken tussen de keien. Aan de horizon zijn wel steeds besneeuwde toppen te zien. Rond de klok van twee gestopt in het plaatsje Santo Domingo de la Calzada en daar een slaapplek gevonden. Na een heerlijke warme douche het oude centrum verkend met zijn kathedraal dat tevens museum is met vele kerkelijke kunstvoorwerpen.

1. Paul & Mieke:
    3 mei 2018
    Wederom een fantastisch verslag Jaap. Gracias! Dat je daar ook nog tijd voor hebt, jammer dat het weer even niet meewerkte.
    De foto van het verkeersbord voor de pelgrim vind ik ook wel gaaf, soort thuiskomer daar.
    We bewonderen je nog steeds voor deze fysieke uitdaging.
    Enjoy
    Warme groet.
  2. Gerbrand de Rooij:
    4 mei 2018
    Je zet er wel tempo in zeg. Op dag 33 wordt het Burgos veronderstel ik, met een blik op de kaart. De Camino de Santiago wordt goed aangegeven op mijn ANWB kaart, dus ik kan mee "vooruitkijken". De plaats met "Calzada" betekent dat iets met schoenen (calzados) ? Mijn kennis van het spaans is beperkt. Je verhalen zijn geweldig, we kijken er elke dag naar uit. Hou vol!
  3. Marie-José:
    Wij waren in Vézelay!
  4. Djoeke:
    Zooo respect!
    Wat een afstand, wat een dagen.
    Gaaf hoor. Wat een ervaring.
  5. Lisette van Egmond:
    Hoi Jaap,
    Je hebt je fietsbel hard nodig begrijp ik, of je roept heel hard in het Spaans.... personeeeeel, personeeel :)
    Zo rustig als het was in het begin zo druk is het nu.
    Hopelijk wordt het weer snel beter zodat je wat meer kan genieten van het natuurschoon.
    Groetjes