Dag 33. Santo Domingo naar Burgos

4 mei 2018 - Burgos, Spanje

weerbericht: grauw en koud

Toen ik vanmorgen buiten stond om te vertrekken zag ik bij het uitademen mijn eigen wasem. Dik aangekleed en handschoenen aan. Voor het fietsen zou het al niet een spannende dag worden maar het weer zat ook niet mee.

Bij het plaatsje uitrijdende, gelijk een ooievaar gespot die hout voor zijn nest aan het sprokkelen was. Om de drukke N120 naar Burgos te mijden werd ik meteen het rustige heuvelachtige buitengebied ingestuurd. De eerste 7km was vrij vlak, daarna een afslag waar het meer glooiend werd. Het zijn rechte wegen met aan weerszijden graanakkers. Het glooiende deel was vrij druk met vrachtverkeer die je af en toe door hun vaart bijna van de weg af blazen. Wel stak op een gegeven moment een vos de weg over en dat was het spannendste moment van de dag. Na een stop in Belorado voor de koffie ging de weg meer stijgen en zag ik soms de wandelende pelgrims. Bij veel dorpen kwam ik ze tegen bij de lokale bar. Door het koude weer waren er geen terrassen, maar zodra je naar binnen ging trof je altijd wel een paar verkleumde wandelaars aan. Nog een paar pittige klimmen moeten doen tot een stukje boven de 1000 meter om in conditie te blijven voor de laatste week.

Van al het moois onderweg door het kille weer weinig meegekregen. Uiteindelijk met een windje in de rug Burgos binnen gefietst. Het was al later en de herberg was reeds vol. Een leuke hostal vlakbij het oude centrum gevonden. Een wandeling gemaakt door het oude centrum en zijn monumenten en daarna snel een gezellig barretje ingedoken voor een hapje en een drankje.

1. Loes Beijer:
    5 mei 2018
    Knap hoor Jaap, elke dag maar weer op de fiets. Over een week ben je al op jouw eindbestemming. Toppie. Voor ons gaan die weken heel snel. Ik weet niet of jij dat ook zo ervaart. Nog veel fietsplezier. Zet hem op voor jouw laatste paar stempels. Je kunt straks wel super trots zijn op jezelf, dat je dat maar eventjes gedaan hebt.
    Groetjes Loes
  2. Ron:
    5 mei 2018
    Jaap je hebt nu al een geweldige prestatie geleverd wat mij betreft. Als je na 33 dagen fietsen al kunt zeggen nog een week tot je einddoel, zeg ik chapeau.
    Ben toch nog wel benieuwd hoe je kontakten met de pelgrims zijn. Je schrijft daar weinig over, moet ik aannemen dat de gesprekken maar vluchtig zijn? Wens je in ieder geval nog een goede week toe.
  3. Marie-José:
    5 mei 2018
    Ha Jaap, wat erg dat het daar zo koud is.
    Je doet het wel erg snel hoor. Petje af!
    Veel succes verder!
  4. Gerbrand de Rooij:
    6 mei 2018
    Hoi Jaap, Vanuit zeer zonnig en windstil Breda wensen we jou heel veel sterkte voor de slotweek van je reis. Het schiet enorm op. Top dat je zo voortvarend gaat. En weer indrukwekkende foto's. Vooral die stadspoort ziet er fantastisch uit.
  5. Paul & Mieke:
    6 mei 2018
    Beste Jaap,
    Alle goeds nog de komende dagen en enjoy! Wij kijken ernaar uit om je
    persoonlijk te ontmoeten. We kijken dan wel tegen je op natuurlijk, een man met
    zo'n ervaring die tegen weer en wind fietst. Een man met discipline en een doorzetter, wederom chapeau!
    Warme groeten.
    P & M