Dag 34. Burgos naar Carrion de los Condes

5 mei 2018 - Carrión de los Condes, Spanje

Weerbericht : droog en zonnig

Bij het buitenkomen, na eerst de fiets vanaf de 1e verdieping naar beneden te hebben gesjouwd, scheen het zonnetje. Dit beloofde een mooie dag te worden.

Ik verlaat Burgos via het fietspad waarna de onvermijdelijke klim volgt. Het is een rustige weg door stille dorpjes. Een van de dorpjes heet Cavia en ik begin hier trek te krijgen in een kop koffie. Die is niet te krijgen maar tot mijn verbazing staat er wel een vrachtwagen uit Nederland. De mannen kijken mij geamuseerd aan en ik vraag of ze het raampje open willen doen. Kennelijk hebben ze niet in de gaten dat ik een Nederlander ben. Als ik “goedemorgen” zeg is het verbazing allom. Blijkt dat de ze jonge stieren komen halen voor de vleesverwerking. Daarna zonder koffie doorgefietst over een kilometers lang gravelpad met onder mij de snelweg. Dit gravelpad stopte bij een chauffeurscafe waar ik mijn broodnodige koffie kon bestellen. De lokale zaten toen al (10:00 uur) aan de wijn en andere drank.

Hierna was het rechtsaf het glooiende landschap in die Tierra de Campos wordt genoemd. Het zijn eindeloze graanvelden met daartussen witte stapels stenen die de boeren bij het bewerken van het land verzamelen. Na vele kilometers fietsen in het  dorpje Hontanas aangekomen. Het lijkt of ze hier meer herbergen hebben dan woonhuizen en ziet er daardoor ook levendig uit. Voor de wandelaars is dit het eerste dorpje na 25km lopen, en ik kan mij voorstellen dat in het hoogseizoen hier druk zal zijn. Hierna volgt een flauwe afdaling richting San Anton omzoomd met bomen en veel pelgrims op de weg. Uiteindelijk gaat de weg onder bogen door van een vroegere abdij. Een eindje verderop is een rustpunt ingericht door vrijwilligers en ga je even terug naar de jaren zestig.

Langs de weg is het gezellig druk met wandelende pelgrims op weg naar Castrojeriz. Een historisch stadje met op de top van de heuvel een Tempeliersburcht. Het is van oudsher een belangrijke etappeplaats met veel herbergen, kloosters en kerken.

Voorbij Castrojeriz gaat het fietsen weer door het eindeloze landschap met graanvelden. Windje van achteren maakt dat ik flink opschiet. Vlak voor Fromista kom ik langs de sluizen van het Canal de Castilla. De muren zijn gebogen zodat vroeger twee bootjes tegelijk geschut konden worden. Met behulp van bijna 50 sluizen over 200km wordt een hoogte van 150m overbrugt. In de 18e eeuw is hier bijna 100jr aan gebouwd ten behoeve van de watervoorziening maar ook voor irrigatie van de landbouw. Door heel het gebied zie je dan ook kanalen lopen om het land te bevloeien.

Fromista zou mijn stop zijn maar het is nog vroeg en besluit ik om door te fietsen naar de volgende plaats 20km verderop. Het is vlak en met het windje in de rug vlieg ik over de weg. Een uurtje later ben ik in Carrion de los Condes. Een redelijke plaats met een herberg bij de nonnen. Bij het aanmelden word ik ook gevraagd of ik katholiek ben.  Natuurlijk zeg ik ja, misschien heb ik daardoor wel een betere slaapplek. Dat is niet het geval, krijg wel een plaatje van Maria. Het is druk in de herberg met diverse slaapzalen    en vele nationaliteiten. Het zijn gesprekken over waar kom je vandaan en hoeveel doe je op een dag. Als ik dan zeg 70km is altijd enig verbazing, waarna ik uitleg dat ik fietser ben. Dar schijnt toch een ander ras te zijn dan de lopers. Dat klopt ook wel,zij gaan vroeg naar hun nest om dan om een uurtje of 6 s’morgens lawaai te gaan maken.

Leuk is dat ik elke dag een Duitser tegen kom. Ik heb hem ontmoet bij de wijntap in Irache en hij volgt met zijn mountainbike het voetpad. Elke dag komen we elkaar wel een paar keer tegen en dan is het even hallo zeggen, grapje maken en vragen waar de nacht zal worden doorgebracht.

Vanavond op tijd in bed liggen want om 8 uur worden we het klooster uitgejaagd!

1. Jaap sr en Anneke.:
    6 mei 2018
    Fijn dat je de zon weer als metgezel had!
    Hopelijk blijft dit zo op je laatste etappes.
    Zo zie je maar weer:na regen komt zonneschijn.
  2. Marie-José:
    6 mei 2018
    Ave Ave Ave Maria, lachen Jaap dat je dat plaatje kreeg van Maria.
    Wat een prachtige foto ‘s. Heerlijk met de zon!
    A Dios!
  3. Gerbrand de Rooij:
    6 mei 2018
    Lekker motiverend zo'n muurschildering met als tekst Santiago 457 km. Voor jou is dat "slechts" een goede week. De foto's zijn weer prachtig zo'n leeg landschap en dan die enorme sluizen.
    Leuk, dat je nu zoveel pelgrims tegenkomt. In Santiago zal het wel heel vol met deze mensen zijn.
  4. Nicole:
    7 mei 2018
    geweldig om je verhalen te lezen Jaap; Ik krijg er zin in om het ook een keer te doen!