Dag 36. Leon naar Rabanal del Camino

7 mei 2018 - Rabanal Del Camino, Spanje

weerbericht: zonnig

Vanmorgen al om 8:00 uur uit het Hostal vertrokken. Over het algemeen is dit wel gebruikelijk bij de herbergen en hostals, maar het blijft vroeg.

Bij het vertrek uit Burgos en Logrono ging het lekker over fietspaden. Dat kennen ze hier in Leon nog niet en het was op maandagmorgen lekker hectisch om de stad uit te komen. Eenmaal de stad uit volgde de bekende heuvelachtige landelijke wegen door stille dorpjes met op de kerktoren vaak een ooievaarsnest. Wind in de rug viel tegen dus heb aardig zelf moeten trappen.

Vanaf Villar de Mazarife volgde ik de wandelaars over het bekende gravelpad. Dit keer was het goed opletten voor losse stenen en kuilen. Na enig gehobbel Hospital de Orbigo bereikt waar over de beroemde brug (voor pelgrims) van de Rio Orbigo gefietst moet worden. Het is een Romeinse brug die met 18 bogen zeer lang is. Na dit plaatsje volg ik lange tijd een zeer rustige weg naast een spoorlijn. Voor mij doemen de contouren op van Montes de Leon met nog besneeuwde hellingen. Daar moet ik overheen. Vlak voor Astorga eindigt de weg bij een rotonde met een groot bord. Duidelijk voor mij, maar ik heb meer dan een uur op deze landweg gefietst en ben niet ingehaald of gepasseerd.

Astorga is van oudsher een knooppunt van pelgrimsroutes. In de middeleeuwen kwam hier mijn Camino Frances samen met de Ruta de la Plata (Zilverroute) uit Sevilla. De plaats heeft een bijzonder gebouw, het bisschoppelijk paleis dat is ontworpen door Gaudí. Tegenwoordig is het een museum over de historie van de pelgrimsroutes. Hier vlakbij staat ook de kathedraal Santa Maria. Vervelend voor mij is dat al dit soort plaatsen op heuvels zijn gebouwd. Tegen de tijd dat je boven bent door de smalle steile straatjes op het Plaza Mayor wil je niet een oud gebouw zien maar een heerlijk, helder, fris .......

Na Astorga klimt de weg verder omhoog en is er weinig landbouw meer. Af en toe een verdwaalde koe, meer bosjes en planten. Het plaatsje Castrillo de los Polvazares is een typisch voorbeeld van de dorpjes in deze streek. Het doet een beetje kunstmatig aan zoals het gerestaureerd is.

Ik ben al een tijdje aan het klimmen maar het gaat steiler worden. Mijn bestemming is het middeleeuwse dorp Cabanal del Camino. Dit is het startpunt voor de tocht over de bergen naar SdC. Na vele dagen op zalen in herbergen te hebben geslapen, slaap ik vannacht in een Parador. Een cadeau van mijn lieve Lianne. Een heerlijk bed, eigen badkamer en de de stinkende kleren gaan hier in de was!

1. Lenie van Boxsel:
    7 mei 2018
    Je bent er bijna Jaap 👌. Geniet lekker van bad, bed en schone kleren.
  2. Babs:
    7 mei 2018
    Weer een mooie tocht, zo leuk beschreven.
    En wat heerlijk, een overnachting in een Parador. Echt verwennerij. Lief van Lianne.
  3. Lisette van Egmond:
    7 mei 2018
    Prachtig cadeau van Lianne, dat is pas echte liefde!!!
    Nog een klein stukje.... fantastische prestatie.
    Groetjes
  4. Marie-José:
    7 mei 2018
    Wat zul je lekker slapen! Leuk cadeautje van Lianne!
  5. Susanne en dick nederlof:
    8 mei 2018
    Je hebt al zoveel overwonnen, de laatste loodjes wegen het zwaarst maar gaat zeker lukken. leuke verhalen en mooie foto's ben benieuwd naar je boekwerk met foto's.

groetjes,