Dag 37. Rabanal del Camino naar Villafranca del Bierzo

8 mei 2018 - Rabanal Del Camino, Spanje

Weerbericht: zonnig en warm

Vannacht geslapen als een vorst en vanmorgen een goed ontbijt. Kreeg van de kok ook nog een bescheiden lunchpakket mee.

Vandaag is de beklimming naar Cruz de Ferro. De aanloop van de beklimming heb ik gisteren gedaan, wat mij nu nog rest is een kleine 10km tussen de 5% en 7% met daartussen enkele stukken van 10%. Het landschap is kaal met voornamelijk hei en wat struiken. Ik volg de weg en de voetgangers een pad dat onder of boven mij slingert. Na 1,5 uur klimmen bereik ik de top met Cruz de Ferro op ruim 1500 meter hoogte. Cruz de Ferro is een eenvoudig kruis op een boomstam met een hoop stenen eromheen. Het is een eeuwenoud punt voor de pelgrims dat zij SdC zullen halen door hier een steen te werpen op de berg en zo hun last te verlichten. Tegenwoordig is het een symbool als afsluiting van een vervelende periode of om bijvoorbeeld een wens te doen. Een eenvoudige wens heb ik hier gedaan voor onze gezondheid en plezier in het leven.

Over tot de orde van de dag. Na het zwoegen om boven te komen hoop je op koffie. Hiervoor moet eerst een klein stukje afgedaald worden. Je komt dan bij een rommelige bouwkeet dat door enthousiaste vrijwilligers is bezet die zich Tempeliers? noemen. Daarna volgt nog een stukje klimwerk en dan begint de afdaling naar Ponferrada. Het is een lange en soms steile afdaling met haarspeldbochten. Goede remmen en concentratie is wenselijk, er zijn geen uitloopstroken. De omgeving zie je tijdens het afdalen veranderen van kaal, naar bosachtig tot frisgroene weiden en wijngaarden.

De stad Ponferrada kon mij niet zo bekoren. Er staat een basiliek en een templiersburcht en dat is het wel. En het is gebouwd bovenop een heuvel. Klimmen dus! Na de stad blijf je gestaag omhoog fietsen langs groene velden, fruitbomen en wijngaarden.

Uiteindelijk bereik ik het historische plaatsje Villafranca del Bierzo waar ik mijn overnachting heb in een hostal. In het plaatsje staat een middeleeuwse burcht, mooie Santiagokerk en een klooster.

Het klimmen is vandaag meegevallen, morgen zal het klimmen mij naar nieuwe hoogtes brengen.

1. Marie-José:
    9 mei 2018
    Wat een prachtige foto’s Jaap!
    Mooie wens dat wensen we jou ook!
    Plezier in het leven kun je voor een deel ook zelf aan werken, jij doet dat al heel aardig!
    Veel liefs op deze dag en proficiat met Dieuwer!
    Ton en Marie-José
  2. Frans:
    9 mei 2018
    Weer een mooi verhaal, Jaap. En prachtige foto's! Begrijp ik het nou goed uit de laatste foto dat je nu alleen nog berg op en berg af moet voordat je in Santiago bent? Je bent er nu bijna. Het is geweldig, jongen
  3. Lenie van Boxsel:
    9 mei 2018
    Mooi verhaal, Jaap! Je bent er bijna 🤗. Wordt het jazzen zondag? Sterkte met de laatste kilometers.