Dag 5 Montherme - Sedan

6 april 2018 - Arcis-sur-Aube, Frankrijk

Weerbericht: zonnig en droog, wind uit het zuiden.

Vandaag wakker geworden met de zon aan de hemel maar een frisse wind. Geen spierpijn overgehouden aan de lange tocht van gisteren. De heren van het hotel hadden hun best gedaan op het ontbijt en ik kreeg zelf een lunchpakket mee. Misschien dachten ze na het afrekenen dat ik door mijn budget heen was, maar ik dacht meer hoe krijg ik het mee op mijn fiets.

Vandaag is het een kort ritje van 55km met veel dorpjes onderweg. Nu de zon schijnt ziet het landschap er groener uit en is het gelijk een stuk drukker op het fietspad. Van sommige passerende wielrenners krijg ik bemoedigende knikjes en een hartelijk bonjour. Deze komen mij meestal tegemoet en hebben dus wind in de rug.

Al fietsen ga je toch ook nadenken over sommige dingen en daarom een vraag aan de stuurlui op de wal. Zou het zo kunnen zijn omdat ik tegen de stroom van het water in fietst ik daarom tegenwind heb? Graag jullie deskundige mening hierover.

De dag heeft wat weg van fietsen op de Hollandse dijken. De weg meandert zich langs de rivier met regelmatig een sluis, wat een stukje klimmen betekend.

Halverwege in een dorpje de plaatselijke kroeg bezocht voor een kop koffie. Bij binnenkomst werd ik stomverbaasd aangekeken door de kastelein en zijn twee gasten waaronder een dame met veel kant. Kopje koffie besteld, die uitstekend smaakte, en een prlaatje gemaakt. Nu is mijn Frans niet zo best maar hun versta ik ook niet. Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik onderweg ben naar SdC en hierbij op mijn i-padje laten zien waar ik gestart ben, en hoop te eindigen. Bewondering alom en de koffie hoefde ik niet meer af te rekenen. De kastelein vroeg daarna met wat voor motor ik de tocht maakte, waarop ik antwoorde “en velo”. Het spul barste in lachen uit waarop een hevige conversatie ontstond waar ik weinig van begreep behalve malade. Bij vertrek kreeg ik een halve baquette met kaas en ham mee, plus de vraag of de dame niet mee achterop kon. Toen men zag hoe ik swingend mijn been over de stang van de fiets kreeg zijn ze brullend van het lachen naar binnen gegaan en ik mijn weg naar het fietspad.

Al op tijd was ik in Sedan bij mijn slaapadres waar ik mijn fiets heb gestald en daarna het stadje heb verkend. Het is een oude vestingplaats met aardige gebouwen en een paar terrassen.

Morgen naar Dun sur Meuse waarna ik de route ga volgen verder naar het zuiden.

1. Lisette van Egmond:
    6 april 2018
    Wat een smakelijk verslag, precies de Jaap zoals ik hem ken!
    Met al die giften hou je nog geld over hahahaha.... goed bezig!
  2. Djoeke:
    7 april 2018
    Hahaha ook de franse om je vinger gewonnen. Is gewoon knap te noemen☀️geniet morgen van het zonnetje!!
  3. Marie-José:
    7 april 2018
    Leuk Jaap, net een Franse film, heerlijk!
    Wij gaan ook fietsen vandaag, op de tandem naar Breda, nou ja een stuk. Geniet van het mooie weer!
  4. Ron:
    7 april 2018
    Mooi verhaal Jaap. Volgende keer de tadem van MarieJo nemen. Dan kun je tenminste dames in t kant meenemen. Heb je minder last van de tegenwind denk ik. ..... Misschien wel van andere zaken! 😎😎
    Die dorpskroeg heet vast de Moulin Rouge. Ha, ha
  5. Jaap sr en Anneke.:
    7 april 2018
    Jaap nooit gedacht dat je van die leuke verhalen kon schrijven,petje af !
    Je begint al aardig te vorderen en de weersvooruitzichten lijken prima,hopelijk ook wat minder wind.
    Je treft het tekens aardig met je onderkomens begrijp ik,wel belangrijk dat je een goed bed hebt.Veel plezier morgen.
  6. Paul & Mieke:
    8 april 2018
    Ook nog goed voor je Frans Jaap! Wat je allemaal met avec le ": velo" kunt bereiken, gratis koffie en lekkere broodjes plus hartelijke mensen om je heen. De Fransen Madame et Monsieur, genieten mee. Kan niet meer stuk. Dat heet hier in management termen " verbinden" of Brugge slaan? . Wie weet kun je dit later nog gebruiken? Je bent wel een kei, hoor!
    Encore un beau voyage et profiter. Jusqu'à la prochaine fois.