Dag 38. Villafranca naar Samos

9 mei 2018 - Samos, Spanje

Weerbericht: zonnig

Gisteren het kaartje bekeken en uitgerekend dat ik vrijdag in SdC kan zijn. Voor maandag een ticket kunnen boeken naar Amsterdam en het thuisfront op de hoogte gebracht van de planning.

Maar voor het zo ver is moet er nog 200km gefietst en geklommen worden. Het fietsen is niet erg, het klimmen is minder. Vandaag een aanloop van 30km naar Cebreiro op 1300m. Gemiddeld tussen de 6% en 9%. De route  gaat over de oude hoofdweg, de nieuwe snelweg is hoog boven mij, door een kloof van de Rio Valcare en bos.

Om 8:00 al op de fiets en het is koud.

Kom onderweg wel een paar fietsers tegen. Het eerste is een stel is een Nederlands echtpaar dat uit Gouda is vertrokken en de westelijke route van Sweerman heeft gevolgd. Ze zijn nu ruim 6 weken onderweg. Later kom ik 2 Braziliaanse jongens tegen op mountainbikes maar daar zit geen vaart in, en een stel uit Duitsland dat beide op een Gazelle vanuit Burgos is vertrokken. Ik kom ze een paar keer tegen omdat zij de hoofdweg blijven volgen en ik af en toe een dorpje in schiet langs de Camino voor wandelaars. Als zij langs de weg een stokbrood aan het eten zijn vraag ik belangstellend naar het broodje kaas, waarop hij antwoord dat het frikandel speciaal is.

Rond de middag ben ik bij Cebreiro op 1300m hoogte. Het is een gehucht met een oud kerkje waar ik mijn stempel haal. Het plaatsje ligt op de hoogste berg in Galicië en heeft mooie vergezichten. Foto gemaakt en daarna binnen een kop koffie gedronken. Kom ik buiten, sta ik in de wolken die overdrijven.

Daarna is het een kort stukje afdalen om dan te klimmen naar de top San Roque met een groot pelgrimsbeeld. Blij dat je deze heb gehaald mag je weer een stukje afdalen om daarna de volgende klim te doen naar het hoogste punt van de dag op 1335m. In totaal ben je dan 40km bergop aan het fietsen. Tijd voor de echte afdaling. Dit gaat over een brede rustige weg en schiet lekker op. Bij een hobbel verlies ik wel mij voorraad bananen maar ik ga te hard om er voor om te keren.

Mijn stop voor vandaag is Samos. Het ligt langs een riviertje in het groen met een enorm klooster. Het heeft een indrukwekkende gevel en er wonen nog een paar monniken. Helaas gesloten voor bezoek. Het plaatsje heeft tevens een heel oude kapel, gebouwd van leisteen met daarnaast een Cypres die meer dan 1000jr oud schijnt te zijn. Mijn pension van vandaag is niet het Hilton. Dat overleef ik wel na alle hostals en kloosters.

1. Marie-José:
    9 mei 2018
    Zo snel Jaap echt geweldig!
    Jammer dat ik niet naar Amsterdam kan komen ....gewoon werken!
  2. Gerbrand de Rooij:
    9 mei 2018
    Dit zijn echt de laatste loodjes. En dan op grote hoogte > 1300 meter. Geweldig gedaan. Fijn, dat je er bijna bent!
  3. Jaap sr en Anneke.:
    9 mei 2018
    Naar mijn idee lig je ruim drie weken voor op je aanvankelijk opgestelde schema.Wat een geweldige prestatie en dan ook nog zo van de omgeving hebben kunnen genieten en zoveel mooie foto's hebben kunnen maken.Dat noem ik een topprestatie!
    Geniet vooral van de laatste dagen van je expeditie Jaap.
  4. Jac van IJll:
    9 mei 2018
    Precies in 40 dagen. Dat is beter dan 40 dagen in de woestijn. Goede thuisreis voor volgende week.
  5. Ron:
    10 mei 2018
    Geweldig gedaan Jaap' boven onze en jouw eigen verwachting denk ik.
    De verhalen blijven even boeiend, zelfs tijdens de bergetappes.
    Ik,denk dat die Duitser een broodje Frikadel wel lekker vindt, dat is wel iets anders dan onze frikandel. Gaan we nog wel eens proberen!
    Succes met je laatste loodjes en let een beetje op je bananen.
  6. Peter van Engelen:
    10 mei 2018
    Geweldig reisverslag Jaap. Ik ben een beetje laat ingestapt. Leuk geschreven en voor mij heel herkenbare plaatsen aangedaan.
  7. Paul & Mieke:
    10 mei 2018
    Beste Jaap, Inderdaad topsport! Mooie foto's overigens, een prachtig overzicht wat je zo onderweg tegen komt! Hopelijk kom je vrijdag aan in SdC , dan heb je tenminste nog twee dagen om bij te komen, van de omgeving te genieten en misschien kom je nog pelgrims tegen die immers onderweg bent tegengekomen? Boeiend allemaal!
    Goede vlucht naar huis en welkom thuis!!
  8. Susanne en dick nederlof:
    13 mei 2018
    hallo jaap, leuk plaatsje Villafranca del Bierzo. Jammer dat de route niet loopt via de goudmijnstreek en het mooie rode achterland. we zijn net terug van een midweek en vernomen dat je bent aangekomen (niet in gewicht) maar in Santiago.
    de reactie van je vader sluiten we ons aan; wat een prestatie. goede reis terug we zien je bruine kop wel verschijnen met het slanke lijf
    groetjes susanne en dick