Dag 10 Trouans naar La Coudre

11 april 2018 - La Coudre, Frankrijk

weerbericht zonnig en droog, zwakke wind uit zuiden

De route van vandaag gaat door een uitgestrekt en glooiend akkerland met kleine dorpjes en af en toe een hele grote graansilo.

Een van de eerste dorpjes die ik passeer is Grandville. Met zo’n naam heb je daar een bepaalde voorstelling bij, want iemand moet dat toch ooit verzonnen hebben. Er staan 12 huizen, zoals ze ook in mijn dorp hadden kunnen staan. Als echte socialisten heeft elk dorp een eigen gekozen burgemeester. Niks mis mee, maar hoe krijg je het bedacht om 2 laadpalen te plaatsen op een plek waar 95% van de bewoners op hele grote tractoren rond rijden?

Op naar Troyes. Er staat weinig wind en dat is lekker opschieten. Heuveltje op en heuveltje heel erg hard af. Het landschap verandert, meer bossen, meer dorpjes met vakwerkhuizen en de weg is kronkelig. We rijden de middeleeuwen in. Eerst door de drukke voorstad van Troyes, waarbij het niet altijd even duidelijk is of je op de stoep moet fietsen of op de rijbaan. Het is 12:30 als ik voor de kathedraal sta. Vriendelijk word ik door de beveiliging erop gewezen dat ik mijn fiets aan de overkant dient te plaatsen. Daar zit een man op een bankje die zo aardig is om mijn fiets in de gaten te houden en kunnen de tassen aan de fiets blijven.

De beveiliger wijst mij de weg waar ik in de kathedraal naar toe moet voor een stempel. Professioneel komt deze in mijn paspoort en ik doe een rondje langs de mooie glas in lood ramen. Daarna buiten in het zonnetje, op het terras, een kop koffie gedronken.

Het is erg rustig en niet veel winkels zijn open zo op het middaguur. In het centrum staan prachtige vakwerkhuizen in smalle steegjes maar ook mooie gebouwen.

Rond de klok van tweeën besloten om nog een stuk door te fietsen en niet te blijven in Troyes. Het is prachtig weer en weinig wind, daar moet ik van profiteren.

Googlen voor een slaapplaats en een minicamping gevonden, 30km verderop.

De omgeving is mooi om door te fietsen, soms zelfs door een stukje bos. De streek gaat over van de champagne naar bourgonje en dat bevalt mij goed.

Vandaag ruim 80km gefietst en ik eindig op een “Glamping”.

Morgen naar Auxerre!

1. Gerbrand de Rooij:
    11 april 2018
    Weer een leuk verhaal! En je gaat goed. Fantastisch. Ik pak de Michelin-atlas er weer bij om te kijken waar je precies zit. op nar Auxerre!!

Gerbrand.
  2. Babs:
    11 april 2018
    Wat een leuk verhaal weer Jaap!
    Heerlijk hè dat het weer zo mee zit dat je nog km doorfietst voor de "glamping" ...
    Mooie tocht.
    Op naar Auxerre, echt de moeite waard. Geniet er van.
    Groet Babs
  3. Thieu:
    12 april 2018
    Elke dag een mooi verhaal. ik kijk alweer uit naar de volgende.
    Fietsend gaat het ook prima, toch?
  4. Marie-José:
    12 april 2018
    Bonjour Jaap, en hoe gaat het met je Frans???
  5. Frans:
    12 april 2018
    Prachtig verhaal weer, Jaap! En je bent Troyes alweer voorbij! Doe rustig aan, jongen. Wil je geloven dat ik je steeds meer achterna wil? Tis geweldig.
  6. Susanne en dick nederlof:
    hallo jaap, 80km erbij chapeau. Auxerre is een leuke plaats om te bezoeken
    aan de waterkant is het heerlijk toeven, geniet van de zon en het uitzicht
    groetjes
  7. Ron:
    12 april 2018
    Mooi om weer te lezen Jaap. Ben toch benieuwd wat een Glamping is. Neem aan dat het geen Grande Luxe Camping was gelet op het verhaal dat ik over het toilet, of moet ik latrine zeggen, van Rikke dooe kreeg. ☺☺
  8. Anneke:
    12 april 2018
    Fijn dat je zo snel de km's wegtrapt, bij goed weer! En onderweg nog tijd om iets te bekijken. Geniet ook van de rest!
  9. Lenie van Boxsel:
    22 april 2018
    Leuk om je verhalen te lezen, Jaap. je schrijft beeldend; alsof we er bij zijn ;-) Volgens mij ben je goed op schema en ik hoor niets meer over 'zware' benen. Fiets met zin en geniet!