Dag 9 Bussy-le-Chateau naar Trouans

10 april 2018 - Trouans, Frankrijk

weerbericht: licht bewolk, wind uit het Zuid-Oost

Ondanks dat ik in de Chamagne ben, is dit niet de omgeving waar uitbundig feest gevierd word met bubbels. Het zijn hardwerkende landbouwers die niet erg spraakzaam zijn.

Goed geslapen! Het was om 21:00 uur al erg rustig. Om 6:00 uur gstommel van de mannen die weer aan het werk gaan. Zit ik om 8:00 uur alleen aan het ontbijt met de boerin die enthousiast aankomt met allemaal zelf gemaakte jam. In mijn beste Frans geprobeerd duidelijk te maken dat het niet gaat lukken om met de glazen potjes de Pyreneeën over te komen. Mijn bidon is wel gevuld met zelf gemaakte appelsap. Nou maar hopen dat deze niet gaat gisten!

De fiets op en trappen maar. De eerste stop is in l’Epine. Kop koffie en een broodje daarna de kerk bezocht. Het plaatsje is al een heel oude pelgrimsplaats en bedevaartsoord? Geen stempel nog kunnen scoren, pastorie is dicht en het gemeentehuis is in renovatie. Vraag me af of ambtenaren wel werken, want tot op heden is alles waar ik naar binnen wil gesloten.

Door naar Chalons-en-Champagne. De eerste grote plaats na Namen die ik onderweg voorbij kom. De route komt langs de Notre Dame en Vaux en hier naar binnen gelopen. En zowaar zit daar in een hokje een dame. Aan haar gevraagd of ik een stempel kan krijgen. Geen probleem, maar waar is de stempel? Krijg de indruk dat ik de eerste ben dit seizoen die er om vraagt, of het werk is niet goed overgedragen. Zie je wel vaker bij vrijwilligers. Gevonden en heel trots plaatste de dame de stempel onderste bonen in mijn credential (soort paspoort).

Dit waren wel de hoogtepunten van de dag. Het landschap is eentonig fietsen met vaak wind schuin op kop. Dorpen zijn stil en verlaten, je kunt er een kanon afschieten, maar dit ligt gevoelig met de geschiedenis van hier.

Vlakbij mijn overnachtingsadres is een grote militaire basis. Omdat ik bijna 2uur moet wachten een plaatselijke kantine binnengegaan. Het geheel doet me denken uit de tijd van mijn militaire dienst. Er is bijna niemand binnen behalve een paar stamgasten. Johnny Halliday staat hard op. Het is net als André Hazes, beide zijn dood maar het doet het nog steeds goed bij een bepaald publiek.

Vandaag ongeveer 75km weggetrapt. Morgen naar Troyes, ongeveer 50km met een paar puistjes om te beklimmen onderweg.

1. Heleen:
    10 april 2018
    Hi Jaap, eindelijk kan ik meegenieten. Jouw verhalen kwamen in mijn spambox (foei hoe is het mogelijk).
    Zet m op, je gaat goed!! xx
  2. Marie-José:
    10 april 2018
    Mooi Troyes! Dan kom je in de buurt van Mormant waar mijn oom lang heeft gewoond. Veel succes et bonne soirée!
  3. Henk van As:
    10 april 2018
    Gelukkig nog steeds je humor niet verloren. Maakt de verhalen leuk om te lezen. Zet m op Jaap gaat goed.
    Groetjes Marja en Henk
  4. Rikke:
    Hoi Jaap
    Ik blijf genieten van je verhalen!!!
    Ben blij dat de last wat lichter is want Ron en ik hebben afgelopen zondag gefiets en dat viel tegen..... en dan zonder bagage ;-)
    En kom op met die extra fotos..
    Compliment voor je schrijfstijl, ik zie het wel voor me hoor.
    Kus Rikke
  5. Susanne en dick nederlof:
    10 april 2018
    hallo jaap, ook wij genieten van de verhalen mede doordat wij de streken goed kennen na 40 jaar kamperen/caravannen in Frnakrijk. Troyes is een hele leuk stad en er zijn diveres meren in de omgeving. Een eitje morgen 50km, moet lukken
    groetjes suusdick
  6. Loes Beijer:
    10 april 2018
    Jaap wat kun jij het toch telkens weer smakelijk opschrijven.
    Erg leuk om het telkens weer te lezen.
    Je krijgt de groeten van Christian, hij denkt aan jou.
    Groetjes loes
  7. Jaap sr en Anneke.:
    10 april 2018
    Dag Jaap,Het kost je ogenschijnlijk niet veel moeite om iedere dag weer te fietsen.Het valt in ieder geval niet te merken aan je verhalen want die blijven heel erg de moeite waard om te lezen.
    Groetjes Pa
  8. Gerbrand de Rooij:
    11 april 2018
    Hoi Jaap. Inderdaad leuke verhalen. En, je fietst kennelijk steeds sneller want je berichten komen aanzienlijk vroeger op de middag binnen. Veel succes. We volgen je op de voet met vel genoegen. Gerbrand.
  9. Lenie van Boxsel:
    11 april 2018
    Ha Jaap, het lijf raakt gewend aan het trappen, merk ik wel. je verhalen zijn beeldend; leuk om te lezen. Goed op schema!!!! Succes!! X
  10. Nicole:
    11 april 2018
    Jeetje Jaap, gaat goed met de kilometers zeg!! Nog geen pijn aan de k...?
  11. Paul & Mieke:
    Beste Jaap.
    Fantastisch om te lezen hoe je geniet van de mensen en de omgeving.
    Je bent een dankbaar mens en ook een flinke doorzetter. Chapeau!
    Ik hoop, dat je nog heel veel mooie dingen tegen komt en met hartelijke hapjes wordt verwend. We denken aan je.
    liefs
    Mieke en ook namens Paul.