Dag 8 Dun sur Meuse naar Bussy-le-Chateau

9 april 2018 - Bussy-le-Château, Frankrijk

Weerbericht: bewolkt, wind uit Noorden/West

Om 9:00 uur bepakt op de fiets richting zuiden. De 1e 15km waren herkenbaar, die had ik gisteren gefietst. Daarna onbekend gebied in. Het weer is goed en het windje in de rug helpt lekker. Ik vlieg vooruit en na 1,5 uur heb ik 30 km gefietst en sta in het centrum van Varennes-en-Argonne. 200 jaar geleden stond in dit plaatstje nog een opvanghuis. Lodewijk XVI em Marie-Antoinette hebben geprobeerd hier te overnachten ,na hun vlucht uit Parijs bij het uitbreken van de Franse revolutie. Ze werden echter herkend, gevangen genomen en naar Parijs terug gebracht.

Bovenin het plaatsje staat ook weer een groot monument ter nagedachtenis aan de Amerikanen en de overwinning van de 1e WO. Varennes lag net achter de loopgraven en is in die periode finaal in puin geschoten.

Na dit plaatsje gaat het omhoog de bossen in van de Argonne. Hier hebben zich veel veldslagen plaatsgevonden. Restanten van loopgraven en enkele begraafplaatsen kom je tegen onderweg.

Tijdens de afdaling door de bossen geen wild gespot, maar wel Aziatische dames die  bladeren? aan het plukken waren.

Het zijn voornamelijk stille gehuchten die ik passeer en het landschap verandert van bos in zacht glooiend open streek van akkerbouw in de Champagne. Het is een omgeving dat geen beelden oproept van feestelijke bruisende wijnen.

Natuurlijk kom ik weer een andere Nederlander tegen vandaag. Deze keer is het een chauffeur die compost aan en het lossen is en daarna vol met graan terug gaat naar Nederland. Ze rijden in deze periode continu met 60 wagens om deze regio te voorzien van compost uit Nederland.

De huidige lange rechten wegen die ik nu volg, zijn aangelegd over oude Romeinse wegen blijkt uit een infobord.

Keurig om 15:00 uur kom ik op mijn slaapplaats aan bij een lokale boer die kamers verhuurd aan met name seizoenskrachten. Dat zal een onrustig nachtje worden als het tegenzit.

Aantal fietskilometers van vandaag zijn er 75.

1. Babs:
    9 april 2018
    Fijn om de wind in de rug te hebben!
    Nederlanders kom je ook overal tegen:-)
    Ik ben benieuwd naar de overnachting, hopelijk viel de onrust mee.
    Leuke verhalen Jaap!
  2. Marie-José:
    9 april 2018
    Leuk Jaap, we beleven het op deze manier een beetje mee.
    We hebben nog zadelpijn van onze 174 kilometer.....jij bent nu zo getraind en zal geen zadelpijn meer hebben!
    Bonne nuit!
  3. Jaap sr en Anneke.:
    9 april 2018
    Leuk om ook foto's van je te ontvangen.
    De wasplaatsen waren leeg. Is het daar op maandag geen wasdag?
    Heb je inmiddels al andere fietsers ontmoet die ook naar Santiago onderweg zijn?
    Hoop dat de temperatuur bij jou net zo lekker is als bij ons.
  4. Lisette van Egmond:
    10 april 2018
    Hoi Jaap,
    Fantastisch om je reis mee te mogen beleven op deze manier.
    De foto's zijn indrukwekkend... even stilstaan bij.... zouden mensen wat vaker moeten doen.
    En ben een beetje lief voor je fiets hahahaha!
    Groetjes