Dag 7 Dun sur Meuse

8 april 2018 - Dun-sur-Meuse, Frankrijk

Weerbericht: uitstekend

Vandaag een dag om de planning te maken voor de komende week en de tassen te herpakken. De route staat vast waar ik naar toe ga maar ik moet mijn overnachting adressen wel goed uitkienen. Leuke plaatsen die ik op de route tegenkom wil ik ook bekijken en hoe verder hier in Frankrijk naar het zuiden hoe bergachtiger het gaat worden.

Voor komende week is het streven om over 7 dagen in Nevers te eindigen. Dit is ook ongeveer dezelfde afstand (420km) als die ik nu heb afgelegd in 6 dagen.

Vandaag nog wel een rondje op de fiets gemaakt om de omgeving te verkennen. Hier in de buurt liggen de grootste begraafplaatsen uit de 1e Wereldoorlog, waaronder een Amerikaans. In het nabijgelegen dorp is een klein museum met terras aan de weg dat gewijd is aan het leven van de soldaten in deze oorlog. Op het terras een koffie en orangina genoten tot plots de eigenaar naar buiten komt. Hij meent mij te herkennen als Hollander omdat ik met de fiets ben. Hijzelf is geboren en getogen in Chaam en is 22 jaar geleden hier begonnen met het verzamelen van oorlogsprularia dat door de boeren uit de omgeving van de akkers werd gehaald. Hiermee heeft hij het museum opgezet. Zelf verteld dat ik onderweg ben naar SdC, maar de koffie en orangina diende wel afgerekend te worden.

Morgen is het fietsen door een golvend tapijt van onafzienbare kale akkers met grote graansilo’s over lange, rechte wegen. Als de wind mij niet al teveel parten speelt kan het lekker opschieten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Thieu:
    9 april 2018
    Top Jaap. Heel bijzonder allemaal. We rijden in gedachte met je mee.....
  2. Marie-José:
    Vive la France! Bon courage, Marie-Jo
  3. Mark:
    Jaap,
    Volgens het nederlands weerbericht krijg je nu eindelijk de wind mee. Succes met je 2e week. Verstandig dat je met een aantal kilo's lichter de rest gaat fietsen. Dank voor je mooie reisverhalen. Met plezier lees ik deze.
  4. Susanne en dick nederlof:
    9 april 2018
    hallo jaap, petje af 110km op een dagen in een niet zo'n geweldige omgeving en het weer. je wordt een echte doorbijter. hoe bestaat het gastvrije fransen, maar dat is natuurlijk wel op het platteland; leuk die ervaringen. 400km gefietst inmiddels al meer. hoe is het met je zadelpijn of word ik nu te intiem. de man uit Chaam; zoals gezegd een hollander blijft hollander ook als ze niet in Nederland wonen. ik kijk weer uit naar dag 8.
  5. Meriam en Patrick:
    9 april 2018
    Hoi Jaap, wat een ontdekkingstocht zeg. Pppfff, wat een eind heb je al gereden. Super knap. Leuk dat je de tijd neemt om wat over je tocht te schrijven. Erg leuk om het iedere dag te lezen. Ik ben ook benieuwd naar je zadelpijn of zijn er voornamelijk je spieren? Ik lees dat je ook echt geniet en dat is heel belangrijk. Toi Toi Toi Jaap en tot de volgende keer weer. Lieve groetjes van Patrick en Meriam