Dag 12 Auxerre naar Mailly-le-Chateau

13 april 2018 - Mailly-le-Château, Frankrijk

Weerbericht: waterig zonnetje met wind uit Zuiden

Voor vandaag stond een kort ritje gepland. Dus na een goed ontbijt in de herberg voor randonneurs ben ik nog even de binnenstad van Auxerre gaan bezichtigen. Het heeft een aantal prachtige gebouwen en kerken, en het centrum kenmerkt zich door nauwe straatjes met vakwerkhuisjes. Jammer dat het niet autovrij is.

Daarna op de fiets naar het volgende adres, 40km verderop. De route gaat door het fraaie dal van de rivier de Yonne over een fraai aangelegd fietspad langs het Canal du Nivernais. Dit is dus makkelijk fietsen, maar vaak wind op kop.

Vlak na Auxerre echter de eerste omleiding vanwege de hoge waterstand. Kost wat zoekwerk, een lokale bewoner wilde mij helpen door een andere route voor te stellen, maar ik volg mijn eigen alternatief. De goede man bleek gelijk te hebben, ik fietste tegen het verkeer in en daar hadden sommige automobilisten wat moeite mee.

Weer op de juiste pad is het prachtig om te fietsen. Het kanaal kent een aardig verval en daardoor zijn er talloze sluizen aangelegd met bijbehorende sluiswachterswoning. Hier en daar zijn ook aanlegplaatsen gemaakt met horeca voor in het zomerseizoen. Nu is alles nog potdicht.

De plaats van bestemming is weer troosteloosheid ten top. Bovenin het dorp staat een groot herenhuis dat is ommuurd. Beneden in het dorp, waar ik moet zijn, is sprake van verval. Bij het café van het dorp, dat al jaren dicht is gezien de rommel, ga ik door een poort het binnenpleintje op. Een grote verrassing, het ziet er allemaal erg vrolijk uit. Een jong stel is bezig om hier een b&b te starten. Het doet mee een beetje denken aan het programma Ik Vetrek. Ze zijn enthousiast en doen erg hun best en het ziet er gelikt uit met spulletjes van Ikea. De dag afgesloten met een heerlijk biertje.

1. Marie-José:
    14 april 2018
    Leuk Jaap, jammer dat het nog geen seizoen is.....
    Succes!
  2. Ron:
    14 april 2018
    Hoi Jaap een mooi verhaal weer. Zo te lezen ook weer leermomenten. Die locals zijn soms goed op de hoogte van de beste route.😋😋 Ook mooie plaatjes, als je eigen horeca beter is dan wat je tegen komt, zegt dat veel over je incasseringsvermogen. Hopelijk wordt het beter als je verder naar het zuiden rijdt. Succes met de volgende etappes.
  3. Lisette van Egmond:
    Hoi Jaap,
    Lekker eigenwijs om het advies van de bewoner te negeren, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat zelf ook gedaan zou hebben hahahaha.
    De omgeving is wederom weer prachtig!
    Succes verder!