Dag 22. Cahors naar Auvillar

23 april 2018 - Auvillar, Frankrijk

weerbericht: bewolkt met kans op een bui

Na een goed ontbijt was ik klaar om te vertrekken, echter op dat moment begon het hevig te regenen. Het vertrek werd uitgesteld tot het droog was. Het duurde een klein half uurtje ik kon Cahors verlaten.

Het fietsen gaat over een glooiend gebied met witte grond (kalk). Het eerste grote dorp dat ik passeer is Castelnau-Montratier. Hier een koffie gedronken op een gezellig plein met bomen rond het stadhuis (Mairie), Daarna volgde een snelle afdaling door de vallei van de Lupte met veel fruitbomen en af en toe een spat regen. Na een 40km, ondertussen fietsend in het departement van de Tarn en Garonne, in Moissac gearriveerd. Het was rond de klok van 1 en dan is alles dicht behalve de restaurants en de kathedraal. De kathedraal is prachtig met een mooi portaal met bijbehorend beeldhouwwerk en een gezellig plein. Dacht even dat het autovrij was tot er een Renaultje rammelend de trappen af kwam en stopte voor de kathedraal. Er stapte uit het autootje een soort doodgraver, ging de kerk in en uit, waarna hij met zijn rammelbak piepend en krakend naar boven ging via de trappen. De stad uifietsend nog een foto gemaakt van de St.Jacques kerk. Hierna volgde een vlakke rit langs het Canal Lateral a la Garonne met regen tot er een brug kwam waar de Garonne overgestoken kan worden.

Opvallend was dat ik vanaf hier vele pelgrims ontmoette. Vaak in groepen, met kinderen, 1 met ezel. Blijkt dat de Fransen ook een week vakantie hebben.

Na het passeren van de Garonne was het weer klimmen naar het dorpje Auvillar. De laatste 300 meter was een klimmetje van meer dan 9%. Dit was voor mij niet meer fietsend te doen, dus dat werd lopen. Maar ook dat valt erg tegen, de fiets met bepakking weegt ongeveer 35kg. Boven gekomen direct naar de lokale i-office om een slaapplek te regelen. Ik was net op tijd, bijna alle slaapplekken waren al vergeven Ik kwam terecht bij een vrolijk ouder echtpaar, die alle talen spraken, in hun huis dat al meer dan 500 jaar oud was. Ik schat dat ze tussen de 20 a 25 gasten hadden voor €20 per overnachting. Geen wonder dat zij de hele tijd met een grote lach rondliepen.

Auvillar is een prachtig oud plaatsje waar veel historie bewaard is gebleven. Midden op het plein staat een oude markthal in ronde vorm en heeft een paar eeuwenoude nauwe straatjes met houten huizen.

Het avondeten is een gedoe. Alle bedden in het plaatsje zijn bezet, maar 2 van de 5 restaurants zijn open. Een dure en goedkope. Ben in de rij gaan staan voor de goedkope die een smakelijk pelgrims menu aanboden. Die was bijzonder goed en heb daarna heerlijk geslapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerbrand de Rooij:
    24 april 2018
    Dit leek me een pittige rit. Knap, dat je het zo goed volhoudt en er een amusant verhaal over weet te schrijven. Elke dag iets waar we naar uitkijken!!

Gerbrand.
  2. Henk van As:
    Sluit me geheel aan bij de reactie van Gerbrand 👍👏

Groetjes Marja en Henk
  3. Loes Beijer:
    24 april 2018
    Knap hoor elke dag weer op de fiets.
    De kuiten zijn dus al flink getraind. Gezellig dat je nu meer pelgrims tegen begint te komen. Het blijft leuk om jouw verhalen te volgen. Groetjes Loes
  4. Carola:
    24 april 2018
    Wat maak je toch een geweldige reis Jaap! Leuke ontmoetingen, maar ook veel uitdagingen.
  5. Paul & Mieke:
    Hallo Jaap,
    Vanuit Teteringen kan ik wel weer roepen "Chapeau" voor je enorme prestaties maar dat weet jezelf ook wel dat het erg knap is wat je neerzet/fietst door weer en wind ! Bovendien laat je anderen ook nog meegenieten, he. Even goed bezig!
    Je hebt de beroemde plek Cahors bezocht, de Ponte Valentré niet gezien? Miste de foto,
    Deze brug schijnt een schoolvoorbeeld van een middeleeuwse vestingbrug te zijn . De torens moesten de toegang tot de stad verdedigen. In 1308 is met de bouw van de brug begonnen. Het bouwen van de brug heeft 70 jaar geduurd (targets halen kenden ze toen niet). Misschien langs gefietst maar je moest tenslotte verder, op naar Santiago de Compostella.
    Auvillar schijnt ook al het mooiste dorp van Frankrijk te zijn, ook dat is weer een mijlpaal toch om dit dorpje te bezoeken, je maakt nog geschiedenis.
    Verder geen nieuws, je dochters werken hard dus ben maar trots. Ze verdienen wel een souvenir vanuit Santiago de Compostella. Ze doen immers ook hun best! Vrijdag vieren we hier Koningsdag( de Koning gaat naar Groningen dit jaar), hierna nog enkele dagen en je bent al in Spanje. Weer een nieuw avontuur, wil je dit ook met ons delen a.u.b.? Kei gaaf!
    Warme groet, veel geluk op reis , goede koffie onderweg en een uitstekende maaltijd. Niet te vergeten, bedankt voor je reisverslag.
  6. Marie-José:
    24 april 2018
    Leuk weer om te lezen. De Tarn, één van onze lievelingsplekjes in la douce France! Zet hem op, je doet het echt super! Gros bisous!
  7. Jaap sr en Anneke.:
    25 april 2018
    Vanuit Denemarken, waar we een paar dagen bij deense vrienden van A. op Funen verblijven, je leuke verslagen gelezen. De km´s die jij fietst hebben wij per KLM afgelegd, we hebben dus groot respect voor jou!
    Veel plezier!
    Jaap en Anneke.
  8. Susanne en dick nederlof:
    25 april 2018
    hallo jaap
    daar ben ik weer, even druk met de kleinkinderen die vakantie hebben en de tuin.
    schitterende verhalen en tegelijk tips om enkele dorpen te gaan bezoeken. je bent
    nu al meer dan 3 weken weg en aan het fietsen, wat een volharding. we genieten van je verhalen; hou vol.