Het is bijna zover!

20 februari 2018 - Teteringen, Nederland

LandschapNog een paar dagen en dan begint het grote avontuur: op de fiets naar Santiago de Compostela.

Het idee is ruim een jaar geleden ontstaan nadat door verandering van regels ik van mijn werkgever het opgespaarde verlof (12 weken) over een periode van 5 jaar diende op te nemen. Ik ben gaan nadenken hoe ik dit wilde gaan doen en kwam al snel op het idee van een sabbatical. Waarom? dit jaar word ik 55, werk 33 jaar, ontmoette 22 jaar geleden mijn vrouw, en werk nu 11 jaar voor mijn huidige werkgever. Dit zijn allemaal zgn. "gekken-getallen" en daar heb ik wel wat mee. De invulling van het sabbatical was snel gevonden, nl. een pelgrimstocht naar Santiago de Compostela (SdC). Al vele jaren brengen wij met het gezin de zomers door aan de Golf van Biskaje tot aan Portugal en dan kom je ze vanzelfsprekend tegen de lopers en fietsers richting SdC. Fascinerend, en dat ga ik nu zelf ondervinden wat voor avontuur dit is.

De voorbereiding.

Nadat het thuisfront en op de werkgever akkoord waren met mijn plannen begon het struinen op internet naar informatie. Een grote wandelaar ben ik niet en door de beschikbare tijd was het al snel duidelijk dat het doel bereikt zou worden per fiets. Als je dan gaat googelen op "fietsen naar santiago" kom je als snel op de terecht bij de website van Mat Knaapen, (http://perfietsnaarsantiago.wordpress.com). Dit is een bron van informatie en inspiratie en is verplichte kost voor elke beginnende pelgrimfietser.

Voor fietsers heeft Clemens Sweerman twee fietsroutes door België en Frankrijk ontwikkeld plus een fietsvariant van de Camino Francés in Spanje. De westelijke route (Sint Jacobsroute) start in Haarlem, gaat via Mechelen, Tours, St Jean Pied-de-Port en Puenta la Reina (begin van Camino Francés) naar het eindpunt SdC. De oostelijke route (Langs Oude Wegen) begint naar keuze in Maastricht en/of Aken en voert langs beroemde pleisterplaatsen en prachtige vestingstadjes als Vézelay, Rocamadour, Cahors en Moissac, naar Oloron Ste.Marie aan de voet van de Pyreneeën, waarna vanaf Puenta la Reine de Camino Francés gevolgd word. In theorie is de westelijke Sint Jacobsroute het gemakkelijkst en de route Langs Oude Wegen en Pelgrimssteden het mooist. Ik heb geen haast en het is een avontuur en daarom heb ik gekozen voor de oostelijke route. Wel smokkel ik met de start. De start is in Breda en ga via Turnhout, naar Namen om dan de Maas te volgen naar Dun sur Meuse en sluit dan aan op de beschreven oostelijke route.

De periode was bepaald (1 april tot 13 juni) en de route vastgesteld (Langs Oude Wegen), nu nog het materiaal. Ik was in het trotse bezit van een snelle e-bike (spedelec) maar zag mij zelf hier niet de bergen mee over komen. Dus op zoek naar een geschikte fiets. Dit is een tweedehands Idworx ER geworden met Rohloff naaf. Hiervoor gekozen vanwege de kwaliteit en daarmee hoop ik de kans op materiaalpech ook zo klein mogelijk te houden (de tijd zal het leren). Overigens heb ik veel materiaal zoals bijvoorbeeld tentje, slaapmat, fietskleding, helm en fietstassen tweedehands gekocht via Marktplaats.

Voor de navigatie gebruik ik de 3 boekjes van Clemens Sweerman en heb ik de bijbehorende gpx-bestanden geimporteerd in Basecamp voor op de Garmin Oregon700. Daarnaast maak ik ook gebruik van een mini-ipad waarop ik het programma Komoot heb staan voor de navigatie. Nadeel van de Garmin is m.n. het kleine scherm (3 inch) waarop je de route moet aflezen en het voordeel bij Komoot is dat deze aanwijzingen geeft op de route.

Toen de fiets gekocht was, begon ook het trainen. Enthousiast en fanatiek veel rondjes gemaakt in de omgeving van Breda, de Bieschbos en richting België. De kilootjes vlogen er vanaf en in het najaar was het fietsen van 70 tot 80 km geen enkel probleem. Helaas ben ik door een stommiteit begin december met mijn fiets omgevallen en heb daarbij mijn schouder ernstig geblesseerd. Mijn sleutelbeen steekt nu een stuk omhoog (zgn. pianotoets) en blijft pijnlijk. Daarnaast ben ik nog geopereerd aan mijn hand waardoor ik van december tot en met februari amper op de fiets heb gezeten. Het was trouwens in de periode ook vaak bar slecht weer en ijskoud. Deze periode gebruikt om de route goed te plotten op de navigatiesystemen en na te denken wat te doen als SdC eenmaal is bereikt. Graag wil ik een stuk terug fietsen over de Camino Antigua. Het is een route langs het Picos-gebergte met opeenvolgende pittige hellingen door stille dorpjes. Mocht de motivatie en/of conditie ontbreken dan ga ik met de trein naar Miranda de Ebro om vanaf daar naar de kust (San Sebastian) te fietsen en de kust te blijven volgen tot aan Bordeaux.

Op 2e Paasdag (2 april) vertrek ik vanuit huis en hoop zo rond Hemelvaart (12 mei) in SdC aan te komen.

Ik ben er klaar voor! en hou jullie op de hoogte van mijn belevenissen op deze blog.

1. Frans:
    30 maart 2018
    Prachtige Intro, Jaap! Nou alleen nog 'n stukske fietsen. Ik ga je bedevaart volgen en wens je veel kracht en plezier toe.
  2. Ingrid van den Ouweland:
    30 maart 2018
    Hopelijk zonder al te veel last te krijgen van al de blessures wens ik je een goede reis!!
  3. Paul & Mieke:
    Lieve Jaap,
    Een mooie/fantastische reis en een behouden thuiskomst!
    liefs
  4. Lisette van Egmond:
    31 maart 2018
    Hoi Jaap,
    Leuk om zo te kunnen zien hoe je je reis ervaart met alle indrukken die je gaat opdoen.
    Ik hoop dat het fantastisch wordt en dat het zal gaan zoals je je ongeveer hebt voorgesteld.
    Heel veel succes, maar vooral plezier!
    Groetjes,
  5. Loes Beijer:
    2 april 2018
    Beste Jaap,

Hopelijk wordt het een hele mooie onvergetelijke reis. Ik ga jou uiteraard volgen. Geniet er van!
  6. Frans:
    3 april 2018
    Goed bezig Jaap. Leuk om over je eerste dag met wegpinkend traantje te lezen. Nu op weg naar de volgende stop. En hopen dat je het droog houdt. Wel op tijd drinken! Ik proost vanavond op jou, jongen.
    Groet, frans