Dag 14. Saint-Reverien naar Nevers

15 april 2018 - Nevers, Frankrijk

weerbericht: zonnig met zwakke wind uit Zuidwest.

Goed geslapen in het Postkantoor, maar erg vroeg wakker geworden door het gerommel van mijn buren-pelgrims. De lopers vertrekken erg vroeg, bij voorkeur tussen 6 en 7 uur. Dus om zes uur stonden zij al klaar in de startblokken met hun ontbijt al achter de kiezen dat zo vroeg door de burgemeester was gebracht. Deze burgemeester wil ook genieten van zijn zondag, waardoor ik mij verplicht voelde om mijn nest uit te komen. Ik was daardoor ook op tijd op de fiets.

De aankomst in het dorp gisteren was met een venijnig klimmetje van 7%. En zo begon ook mijn ochtend, een venijnig klimmetje, maar dan nog wat langer. Gevolg hiervan is dat ik de hele ochtend het gevoel had met verzuurde benen te fietsen. Elk keer als ik moest aanzetten, voelde ik dat in mijn benen.

De ochtend was mistig en koud en naarmate het later werd kon ik genieten van prachtige vergezichten.

Om 12:00 uur was ik in Never bij de kathedraal. Daar begon net een dienst wat mij de tijd gaf om op zoek te gaan naar de koffie. Heerlijk op het terras gezeten in het zonnetje en mijn fiets in de gaten gehouden. Veel te beleven is er niet op zondag in Never. De enige plek waar het wel altijd druk is, is bij het klooster Saint-Gildard. Hier ligt het uitermate goed geconserveerde lichaam van Bernadette Soubirous opgebaard in een glazen kist. Bernadette is bekend van Lourdes waar zij Maria heeft gezien in 1898. Haar leven heeft ze daarna als non doorgebracht in dit klooster. Jaarlijks komen er heel veel mensen hier op af, zoals ook vandaag met bussen Amerikanen en Chinezen.

Morgen begin ik aan deel 2 van de tocht en hoop ik over 2 weken aan de voet van de Pyreneeën te staan. Dat is ongeveer 800km verder. Ik schat in dat ik nu ongeveer 850 tot 900 km heb gefietst, maar er komt nu meer klimwerk aan en nog meer historie over pelgrimplaatsen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ron:
    15 april 2018
    Geweldig Jaap, het doel van de 2e week weer gehaald. Ik hoop dat buiten de verzuurde benen, die gaan weer over, je lijf niet protesteert.
    Keep strong het gaat voorspoedig 💪🏻💪🏻👍🏼👍🏼. Groetjes
  2. Jac van IJll:
    15 april 2018
    Succes met de tocht Jaap. Ik zet "Hoe sterk is de eenzame fietser" van Boudewijn de Groot nog even op.
  3. Eline:
    15 april 2018
    Ik ben hartstikke trots op je prestaties tot nu toe. Jij komt er wel broer.
  4. Babs:
    16 april 2018
    Heidens verhaal, Jaap. Je had natuurlijk om 12.00 uur die mis kunnen bezoeken om vervolgens een kaarsje op te steken bij Bernadette ( die Maria ten minste heeft gezien).
    Een schietgebedje tegen verzuurde benen mag dan niet ontbreken. Gaat goed komen, groet Norbert
  5. Marie-José:
    16 april 2018
    Mooi Jaap, als contactpersoon van de bedevaarten ken ik Nevers van naam.
    Zelf ben ik er nog nooit geweest. Ik zal hier een kaarsje voor je opsteken, haha.
    Veel succes en bedankt voor je leuke verhalen!
  6. Frans:
    16 april 2018
    Geweldig weer, Jaap! Moet je kijken hoe ver je al bent! En nu deel twee: op weg naar de Pyreneeën. Het gaat goed!
  7. Henk van As:
    18 april 2018
    Bonjour Jaap ca va ; toujours pas de regrets. Geweldig bezig man . Mooie verhalen . Heerlijk afzien en toch genieten. Super 👍👏 Ga zo door !!!!!!
  8. Ingrid van den Ouweland:
    22 april 2018
    Top gedaan, Jaap! Zo wordt je nog een ochtendmens! Geniet ervan.