Dag 15. Nevers naar Le Châtelet-en-Berry

16 april 2018 - La Châtre, Frankrijk

Weerbericht: droog en zonnig

Vandaag vroeg uit de veren want er gaan kilometers gemaakt worden. Eerst zonder kleerscheuren proberen de stad uit zien te komen, zo op de maandagmorgen. Dit ging redelijk, maar het blijft een gedoe bij stoplichten met de zijtassen aan de de fiets.

Zodra ik de stad uit ben volg ik een jaagpad langs het Canal Laterale de la Loire. Aan het einde van dit jaagpad kom je in het dorpje Apremont-sur-Allier en dit schijnt volgens de beschrijving een van de fraaiste dorpjes van Frankrijk te zijn. Het ziet er ook wel een beetje uit alsof Anton Pieck hier de locale architect is geweest. Kort daarna eindigt het Canal Laterale de la Loire in een niet meer gebruikte ronde keersluis, verbonden met de rivier Allier. Scheepjes ? draaiden hierin bijna een volledig rondje.

De route vervolgd zich langs het Canal du Berry. Het ziet er smal uit, bruggen en sluisjes werken niet meer.

De route gaat verder langs plaatsen als Neuilly-den-Dun en Vernais naar Saint Amand-Montrond. Windje in de rug en het fietsen gaat lekker. Heuveltje op en heuveltje af, het begint te wennen. Als ik om mij heen kijk zie ik geen koeien in de wei lopen, maar heel veel Paarden. Kan niet vinden op Wikipedia het hoe en waarom.

Het landschap is prachtig, het wend ook snel. Je komt door stille dorpjes met hele oude kerkjes. Als er iemand thuis is dan zijn ze aan het grasmaaien. Frappant, elke dag in elk dorp hoor je wel de grasmaaiers. Kwam ergens onderweg 2 snelle oude mannen tegen op e-bikes. Allemaal erg professioneel,een beetje zoals ik. Heb ze redelijk in het zicht kunnen houden tot bij een helling. Ruime tijd later kwam ik ze weer tegen bij een kruising, zij kwamen van links en ik ging rechtdoor. Verbazing allom, na een vriendelijk bonjour ging de voorste zichtbaar harder trappen, de achterste deed dat iets minder enthousiast. Zit ik later heerlijk aan de waterkant mijn banaan te verorberen, komen ze weer langs. Toen kon er geen bonjour meer van af, de tweede man hing er z’on 50 meter achter met een chagerijnige kop.

Om een uur of vier bij mijn overnachtingsadres. De waard vertelde enthousiast dar er nog een ‘Ollander’ was. Bleek achteraf een man uit Brazilie die alleen Portugees sprak.

1. Marie-José:
    18 april 2018
    Lachen! Je maakt wel van alles en nog wat mee!
    Het is hier ook heerlijk weer en morgen wordt het zomers warm.....bonne chance!
  2. Jaap sr en Anneke.:
    18 april 2018
    Je foto's zijn mooi.Ik zou er zo met vakantie heen willen.
    Hopelijk wordt het morgen niet te warm,Met klimmen er bij zal het zwaar worden.
    Sterkte Jaap
  3. Paul & Mieke:
    18 april 2018
    Dag Jaap, weer een gedetailleerd verslag van de omgeving, dit nodigt uit om er eens langs te gaan en voor velen een feest van herkenning. Merci because!
    Houd moed en bon voyage.
    Hier mooi weer.
    Warme groet Paul & Mieke