Dag 27. Col du Somport naar Santa Cilia de Jaca

28 april 2018 - Santa Cilia de Jaca, Spanje

weerbericht: onweer

Vannacht ging het bijzonder te keer boven op de Col. Storm en hagelstenen zo groot als spruiten. Vanmorgen bij het ontwaken was het droog maar er stond een stevige frisse wind. Na een goed ontbijt en dik aangekleed was ik bijna klaar voor de afdaling naar Jaca. Helm op want dat is verplicht in Spanje buiten de bebouwde kom. Lekker fietsen vind ik het niet, maar goed dat het moet.

De afdaling naar Jaca was niet fantastisch, veel tegenwind en dan moet je toch meetrappen om de snelheid er in te houden. En het was gewoon koud! Een bijzondere plaats waar je voorbij komt is Canfranc-Estacion. Het schijnt een toeristenplaats te zijn, staan veel hotels en heeft een heel groot verlaten treinstation. In de beginjaren van 1900 is tussen Parijs en Madrid een spoorlijn ontworpen maar het gedeelde tussen Pau en Canfranc is nooit in bedrijf genomen. Het is een gigantisch grensstation en er is tussen Frankrijk en Spanje ook een bijna 10km spoortunnel aaangelegd.

De laatste kilometers naar Jaca diende gewoon weer getrapt te worden. Direct het oude centrum in voor de koffie en de stempel. Ook wat shirtjes uitgedaan want het zonnetje scheen en het was aangenaam. Ondertussen ook een plan voor de dag gemaakt . In het routeboekje stond een mooie route naar het klooster Juan de la Peña en daarna een stukje afdaling naar een dorp met een herberg. Bij mij had het licht moeten gaan branden bij het woord afdaling. Dat deed het niet en dat was wel een beetje dom. Het begon met een korte afdaling naar het dal van de rivier Aragon waarna er een klim kwam. De eerste klim was er een van 14km naar een hoogte van meer dan 1000 meter, daarna een afdaling, gevolgd met een klim naar ruim 1200 meter. En dat alleen om een klooster te bekijken die ik al eens in het verleden had bezocht. Het klooster(tje) ligt verscholen in het bos bij een rotswand, is niet bijzonder groot maar heel erg oud. Volgens het verhaal is hier de heilige graal beschermd en liggen er een paar koningen van Aragon begraven. Hierna volgt een steile bochtige afdaling naar het volgende dorp. Tijdens deze afdaling prachtige vergezichten en vele zwevende gieren gespot.

Blij was ik toen ik om een uur of drie in mijn dorp aankwam bij de herberg. De deur was niet op slot en heb me lekker geinstallerd, wachtend op de vrijwilliger. Dit is een aardige dame die voor mij gaat koken. Het weer? Ik had mazzel, toen ik in de herberg was barstte er een geweldig onweer los met flinke slagregen.

1. Rikke:
    Schitterende foto's weer.
    Je mag echt trots zijn op jezelf hoor Jaap!
  2. Lisette van Egmond:
    28 april 2018
    Wat een geweldige prestatie Jaap!
    En je verhalen lezen is superleuk.... iedere dag de mail checken..... is er al bericht van Jaap?
    Het is echt fantastisch om de reis met je mee te beleven.
    Zodra je in SdC aangekomen bent verwacht ik wel een selfie met een hele brede glimlach.
    Het is heel bijzonder wat je presteert!
    Groetjes
  3. Jac van IJll:
    28 april 2018
    Ik krijg steeds meer bewondering voor je, Jaap. Ik lees je verhalen met belangstelling. Hartelijke groeten.
  4. Marie-José:
    29 april 2018
    Wat kan het daar spoken qua weer! Hopelijk heeft de mevrouw heerlijk voor je gekookt! Wel een top prestatie Jaap. Hoe sterk is de eenzame fietser......groeten vanuit de Provence!
  5. Paul & Mieke:
    29 april 2018
    Veel respect voor je gekregen na het beklimmen van de col.
    Eerst dacht ik nog dat je vals ging spelen middels het laatste
    stukje met de bus te nemen, maar neen chapeau. De steentjes van
    Mieke krijgen echt een v.i.p. behandeling. Mieke merkte op dat het eten onderweg
    wel wat karig is, maar volgens mij is dit ook een pelgrimsroute en geen vijf
    sterrenavenue naar Santiago. Veel succes met de laatste loodjes.Paul
  6. Ron:
    29 april 2018
    Goed bezig Jaap 2 cols extra om een klooster te bekijken, geweldig! En ik neem aan geen extra stempel in je credential. Die gieren onderweg hadden het al door, ze loerden vast naar dat lekkere hapje dat onderweg is naar SdC 😀😀. Maar goed, je hebt de bolletjes trui nu echt vast om de schouders. Kun je nog even een selfie met helm op nemen, altijd leuk voor thuis en het nageslacht natuurlijk.
    Hou je haaks Jaap nog een paar colletjes en je bent er.
  7. Eline:
    3 mei 2018
    Sus pictures Son (otra vez) bastante hermosa. Je foto's zijn weer heel mooi.