Dag 28. Santa Cilia naar Sanguesa

29 april 2018 - Sangüesa, Spanje

Weerbericht: fris en regen

Gisteravond en vannacht is het flink tekeer gegaan met het onweer en slagregens. Het was niet zo erg als gisteren op de Col du Somport. Toen ik vanmorgen de luiken open deed scheen het zonnetje, een goed teken. Warm aangekleed en na een goed ontbijt was ik klaar voor vertrek. De route van vandaag is bekend terrein. Al vele zomers reizen wij vanaf de Baskische kust naar de Pyreneeën langs de weg die ik vandaag ga fietsen. Het is de N240 die loopt van Pamplona naar Jaca. Op deze route zijn ze al jaren bezig met het aanleggen van een nieuwe snelweg. Sommige stukken zijn al in gebruik hiervan, maar regelmatig moet de automobilist ervan af om een deel de oude route van de N240 te volgen. Het is zondag en rustig op de weg, geen vrachtverkeer in ieder geval.

De eerste stop is in Puenta La Reina de Jaca waar ik bij de fruitboer mijn dagelijkse portie bananen en sinaasappels haal en een verse fles water. Op dat moment begint het ook wat te betrekken. De komende 45km zal ik geen enkel dorp tegenkomen tot aan Yesa. Het landschap is glooiend met rechts van mij uitzicht op de besneeuwde toppen van de Pyreneeën en links van mij de snel stromende Rio Aragon. Zodra ik weer op weg ben begint het te druppen en daalt de temperatuur. Na 20km fietsen bereik ik het Embalse de Yesa. Bij Yesa (20km verderop) is een dam gebouwd die ervoor zal zorgen dat in de nabije toekomst de N240 ook grotendeels onder water zal verdwijnen. Hopelijk is dan wel tegen die tijd de nieuwe snelweg klaar.

Het is in de tussentijd behoorlijk gaan plenzen. Fluor regenjasje aan en handschoenen. Ook staat er een aardig westenwindje nu vol op kop. Gelukkig is er weinig verkeer met dit hondenweer. Na 3 uur bikkelen Yesa bereikt. Het eerste beste café ingedoken voor een warme koffie en een broodje. Prettig in Spanje is vooral het prijsverschil met Frankrijk. Een dubbele koffie en brood met tortilla voor nog geen €4,-.

Het stopt niet met regenen. Dus maar door. 5km verderop ligt Javier. Om hier te komen de volgende pittige helling van de dag (8%) en met de kou ga ik dat voelen in mijn benen. In Javier staat een oud gerestaureerd kasteel dat toebehoord aan de familie de Bourbon Parma. Prinses Irene heeft in het verleden hier nog wat me gehad.

Door naar Sanguesa dat een paar kilometer verderop ligt. Weer een stukje klimmen en daarna afdalen, heel voorzichtig omdat mijn remweg met de regen ook niet optimaal is. Iets voor 2uur loop ik druipend de lokale VVV binnen voor een slaapadres. Ze verteld dat de lokale herberg bijna vol zit en komt met een alternatief die wat duurder is, maar eigen slaapkamer met gedeelde badkamer net buiten het kleine centrum en garage voor mijn fiets. Ik ben tevreden!

Ps, door het slechte weer van vandaag geen foto’s gemaakt.

1. Ron:
    29 april 2018
    Top gedaan Jaap. Ik weet hoeveel je van regen houdt. 😁😁 Op de golfbaan kun je tenminste nog een paar holes overslaan en direct naar 't clubhuis. Je hebt weer lekker gebikkeld vandaag. En ik maar denken dat zondag een rustdag is. Wij hebben hier nu het slechte weer, morgen en dinsdag ook, dus ik hoop dat het bij jou beter is. Neem n lekkere sangria en tapas, dat heb je zeker verdiend.
  2. Frans:
    29 april 2018
    Wat een verhaal weer, Jaap! Bikkel.
  3. Marie-José:
    30 april 2018
    Wat jammer dat het zo ‘ n slecht weer was, le levert wel een top prestatie! Super!
  4. Paul & Mieke:
    30 april 2018
    Beste Jaap, ondanks het slechte weer en de hellingen ben je toch in staat geweest zo'n mooi en uitgebreid verslag te schrijven. Fantastisch , Gracias, gracias!
    Gelukkig toch een goede maaltijd en koffie.
    ¡Buen viaje!
  5. Babs:
    Goed gedaan bikkel!
    Mooie, pittige tocht.
  6. Henk van As:
    30 april 2018
    Wat een conditie , kracht en uithoudingsvermogen moet jij ondertussen opgebouwd hebben en niet te vergeten je mentale uithoudingsvermogen 👍👏. Super Jaap .
  7. Meriam en Patrick:
    30 april 2018
    Hoi Jaap, Ik heb echt zo'n respect voor jou. Wat is het afzien he, zeker als er zoveel regen valt. Ik vind het ook echt knap dat je dit allemaal volhoudt. Je zult vast allemaal pijntjes hebben. Nou toi toi toi maar weer.
    Liefs Meriam en Patrick
  8. Thieu:
    1 mei 2018
    Hallo Jaap, elke dag volg ik je op weg naar SdC!! Super hoe ver je al bent. Klopt het dat je het zwaarste deel hebt gehad? Nogmaals super, net als je foto's en beschrijving van wat je ziet. Ga zo door. Gaat je kleding inmiddels ook wat ruimer zitten??