Dag 30. Sanguesa naar Puente la Reina/Gares

1 mei 2018 - Puente La Reina, Spanje

weerbericht: fris, droog met een waterig zonnetje

Vroeg uit de veren om na een lekker ontbijt om 08:15 op de fiets te klimmen. Als ik buiten kom voelt het of het vriest, zo koud is het. Handschoenen aan, fluor jasje aan en helm op en klaar voor vertrek. Eerst het dorp uit zien te komen. Ik moet richting Pamplona en op elk straathoek staat wel een richtingsbord naar Pamplona. Heb even het gevoel rondjes te rijden maar uiteindelijk ga ik de goede kant op. Ondertussen door de  Guardia Civil langzaam ingehaald die mij nieuwsgierig aankijken en daarna gas geven. Het is 1 mei, dag van de arbeid, en dan werkt niemand in in Zuid-Europa, dus het is redelijk rustig op de weg.

Na een kilometer of 5 kom ik de eerste pelgrims tegen. Het zijn 4 jongelui uit Barcelona die ik ook 2dagen geleden heb ontmoet in Santa Cilia. Die hebben redelijk doorgestapt en zijn nu onderweg naar Lumbier. Die kant ga ik ook op. Wens ze een vrolijk Buen Camino en ga verder richting Liedena en Hoz de Lumbier. Hie begint een avontuurlijk stukje fietsen over een grindpad door de kloof van Lumbier. Dit grindpad was vroeger een trambaantje, zit nu vol gaten, plassen en is glibberig. Na een aantal kilometers kom ik bij een tunneltje en onder mij raast de rivier Irati door een kloof. In de tunnel is het aartsdonker tot na een tiental meters in de bocht de uitgang zichtbaar is. Ik ben nu in een prachtige kloof die na ongeveer een kilometer eindigt met nog een tunneltje en ben dan de kloof uit.

Ik fiets verder door een groen glooiend landschap met voornamelijk akkerbouw en mooie vergezichten en de onvermijdelijke klimmetjes. Ik kom langs het gehucht Indurain waar deze bekende wielrenner vandaan komt. Regelmatig komen mij groepjes wielrenners tegemoet, allemaal dik ingepakt en wind in de rug.

Na 40km fietsen nog steeds geen koffie is ook niet goed voor de mentale weerbaarheid. Het zal zo blijven tot aan de eindbestemming. Ik fiets door de Navarra maar zie weinig wijngaarden, kom wel een paar wijncooperaties tegen, maar niets bijzonder. Vlak voor Puenta la Reina kom ik langs Ermita de  Eunate. Het is een achthoekige kapel met boogjes eromheen uit de 12e eeuw en staat midden in het veld langs de weg. Het is er erg druk met vele Spaanse families. Wat foto’s gemaakt en snel door naar Puenta la Reina dat 5 km verderop is. Het is 13:30 als ik bij mijn hostal aankom. Bij de receptie is het erg druk met Pelgrims. Blijkt dat ze nog maar een paar plekjes over hebben. Ik heb nu de aansluiting met de Camino Frances en hier is het knooppunt van de pelgrims naar SdC. Vele nationaliteiten, jong en oud en ik als enige fietser. Benieuwd wat de avond brengt. Ik hou jullie op de hoogte!

1. Joekie:
    1 mei 2018
    Leuk Jaap een beetje gezelligheid! Dat heb je wel even nodig na een overwegend eenzame trip. Proost op n gezellig avondje🥂
  2. Ingrid van den Ouweland:
    1 mei 2018
    Ola, mi amigo!! Como esta? Geen stierengevecht gezien in Pamplona? Dan maar een goede wijngaard opzoeken!
  3. Gerbrand de Rooij:
    1 mei 2018
    Dat tunneltje leek me wel echt het einde! Maar je ziet: er is altijd licht aan het end.
    Jammer, dat het zo koud is. En dat in Spanje. Ik hoop, dat het een beetje aangenamer wordt. We volgen je steeds met heel veel interesse. Je verhalen zijn heel leuk.
    Gerbrand.
  4. Meriam en Patrick:
    1 mei 2018
    Ik hoop dat je een gezellige avond nu hebt met wat mensen om je heen. Daar zul je ook wel een beetje aan toe zijn :-)
  5. Ron:
    1 mei 2018
    Hey Jaap gaat voortvarend zo. Je komt ook van je koffieverslaving af zo. 😀😀 Ik wacht met smart op je berichtje over de komende dolle avond met de pelgrims in de lokale disco. Misschien hebben ze er ook dames in 't kant. Dus wel alles vertellen he😋😋
  6. Marie-José:
    1 mei 2018
    Leuk Jaap, mooie ontmoetingen gewenst!