De herberg in Puente la Reina

1 mei 2018 - Puente La Reina, Spanje

Mijn ervaring om te overnachten in een hostal met zoveel pelgrims.

Eerst het soort pelgrim: je hebt ze solo, duo, kleine groep en grote groep. Wat is een pelgrim? Dat is een persoon die op zoek is, in mijn geval avontuur. Daarmee vallen voor mij de kleine groep en grote groep buiten de definitie van pelgrim. De kleien en grote groep reist georganiseerd, vaak met bagagevervoer inbegrepen, en zou het even tegenzitten dan neem je plaats in de bus. Welke nationaliteiten ontmoet je zoal? Veel Spanjaarden want die hebben een lang weekend in verband met 1 mei. Zo ook veel Fransen. Zij reizen als kleine groep en bijzonder luidruchtig. Dan heb je veel Aziaten, onverstaanbaar en brutaal cq andere gewoontes. Lijkt of ze alleen lopen maar het zijn net mieren in een rijtje. Dan de Engelstaligen, Amerikanen, Ieren en Engelsen, allemaal hard praten en lachen. Hou je over de Noord-Europeanen, veel Duits, ingetogen, beleefd en vaak solo of duo.

Vandaag ben ik in een hele grote herberg, type Van de Valk. Het is een feestdag vandaag, veel is dicht in het plaatsje en hier bieden ze een all-inclusive aan voor €20. Prima deal, je slaapt met 60 man/vrouw op een zaal, het hele hostal heeft vanaf 19:00 diner buffet en s’morgens gezamenlijk ontbijt. Om 19:00 uur is het al dringen bij de deur voor het restaurant, ik zie dat geamuseerd aan vanaf de bar. De kleine en grote groepen stormen naar binnen om de beste tafels te bemachtigen en erachter de rest bang dat er niets overblijft. Borden worden overvol opgeschept, de wijn, in alle kleuren, is gratis dus gaat ook als limonade. Na een klein uurtje begint het leeg te druppelen, de echte fanatieke pelgrim gaat morgenochtend om 06:00 uur op stap. Het is nu mijn tijd om te gaan eten want wat op is, is net vers aangevuld😀.

De volgende ochtend bij het ontbijt is het een stuk rustiger. De vroege vogels zijn al op pad en de uitslapers zijn later, dus om 8:00 ontbijten is prima.

Het slapen in de zaal is ook een mooie ervaring. Om 22:00uur moet het stil zijn. Voor die tijd is het redelijk luidruchtig met de Engelstaligen en Fransen. Daarna begint het gesnurk tot een uur of 1. Is het eindelijk stil gaan we een nieuwe fase van de nacht in, nl. naar de WC gaan. Tegen de tijd dat de eerste wekker afliep viel ik in een lekkere slaap.

1. Marie-José:
    2 mei 2018
    Mijn hemel Jaap wat een ervaring! Ik wenste je al mooie ontmoetingen, haha.
    Je schrijft zo beeldend, dat ik het me allemaal goed kan voorstellen. Blijf genieten.
  2. Carola:
    2 mei 2018
    Weer mooi geschreven Jaap. Wat een belevenis, eerst vaak als enige en nu met zoveel anderen. Petje af hoor en inderdaad blijven genieten!
  3. Babs:
    2 mei 2018
    Wat een ervaring! Met 60 pelgrims op een zaal.
    Mooi beschreven.
    Succes morgen.
  4. Anneke:
    3 mei 2018
    Tja, jij maakt wel wat mee...!
    Met 60 man/vrouw op 1 zaal ; zal Ik je nog een paar oordoppen opsturen?
    Fijne reis verder!
  5. Ron:
    3 mei 2018
    Hoi Jaap, en ik maar wachten op een vet verhaal met al die pelgrims. Dacht dat het wel een dolle boel zou worden met al die avonturiers. 😀😀
    Het roept voor mij wel veel herinneringen op uit mijn diensttijd. Lange rij bij het eten (maar als je dan laat was dan was het of op of zeker niet meer vers) grote slaapzalen met snurkende medebewoners heerlijk hoor, je laat alle overige bijgeluiden en geuren maar even weg. Kan me voorstellen dat je de slaap wat later kon oppakken. Een hele ervaring maar ik hoop voor je dat je nog wat privacy krijgt de komende dagen. Succes je gaat als een speer!
  6. Lenie van Boxsel:
    3 mei 2018
    Haha Jaap, ik zie het voor me :-) jij liever dan ik met 59 snurkende, woelende, plassende slaapmaatjes. Je bent wel tactisch bezig, zodat je niets te kort komt.
    Respect, respect........en wat een mooie ervaringen. Succes met de laatste weken.