Dag 31. Puente la Reina naar Logrono

2 mei 2018 - Logroño, Spanje

weerbericht: koud en bewolkt

Na een onrustige nacht maar goed ontbijt vanmorgen op pad naar de Rioja. De Navarra heeft lekkere wijnen, in de Rioja zijn ze nog lekkerder. De ochtend begon met 10 minuten infietsen waarna er een klim van 3km volgde van gemiddeld 7%. Als je al niet wakker was, dan was je het nu wel. Het traject volgde de voormalige hoofdweg naast de nieuwe snelweg. Niet bijster spannend, het is heuvelachtig, groen, met wijngaarden, afgewisseld door graan? Na 20km fietsen aangekomen in Estella, een mooie oude plaats langs de Camino. Het heeft een paar mooie kerken en een paar paleizen (herenhuizen) en in het centrum een Plaza. Hier een kop koffie gedronken, maar om 10:00 was het nog erg rustig op het plein.

De weg blijft voorlopig stijgen en ik ben op weg naar de volgende bezienswaardigheid, het monestario de Irache dat 3km verderop ligt. Nu is het klooster in dit geval niet bijzonder maar het ligt verscholen achter een groot wijnbedrijf. Als je het juiste caminopad neemt kom je eerst langs een smederij waar prullaria gesmeed word voor de pelgrim en je een stempel krijgt, daarna door naar het wijnbedrijf waar je aan de achterkant gratis rode wijn en water kan tappen. De rode wijn smaakt goed, andere pelgrims vullen hun bidons tot het randje, maar daarvan zie ik het nut niet zo van in. Er hangt een webcam en als een groep Aziaten aan komt wandelen sprint een werknemer naar buiten die vraagt naar de credential. Man met ervaring kennelijk.

Het volgende plaatsje dar ik aandoe is Los Arcos. Het heeft een aardig plein bij de kerk. Hierlangs lopen de pelgrims door een stadspoort over de brug van de Rio Odron. Hier op het plein wat gegeten en gedronken, de kerk bezocht en naar sjokkende pelgrims gekeken. Het is een uur of twaalf en het terras zat goed vol met pelgrims waarvan vele een pelgrimsmenu (warme maaltijd) aan het verorberen waren. Moet er niet aan denken op dat tijdstip en daarna nog 2 tot 3 uur te gaan fietsen.

Vanaf Los Arcos volgen weer langere klimmen en er is een windje bij gekomen. Het is werken, maar heb genoeg afleiding door de pelgrims die ik links en rechts, beneden en boven mij zie lopen. Voor Logrono eindigt de Navarra en gaat over in de groene vallei van de Rio Ebro en ben ik in de Rioja. Voor ik Logrono in fiets kom ik nog langs een stempelpost van een oud vrouwtje. Ze ziet aan mijn credential dat ik uit Holland kom en zegt “stempelen”. Ze verkoopt ook nog enige Camino-prullaria maar een bijdrage word zeer gewaardeerd. Daarna de stad in en naar het oude centrum voor een slaapplek. Deze gevonden bij een kleine moderne hostal net achter de kathedraal.

Douche, omkleden en de stad verkennen. Deze is levendig, met veel winkels en natuurlijk leuke cafés waar ze ook pinxtos (lekkere hapjes) hebben. Ik kom niets tekort!

1. Paul & Mieke:
    3 mei 2018
    Dag Jaap,

Fijn dat je niets tekort komt. Prima. Bedankt voor je mooie en uitgebreide verslag! Nog fijne dagen met een lekker zonnetje.
    De pinxtos spreekt Paul aan, roept hij.

Warme groet.
    P&M
  2. Lianne:
    3 mei 2018
    Tijd voor weer eens een selfie Jaap! groetjes